måndag 12 juli 2021

Fondportföljen

Fondportföljen har ändrats rätt radikalt senaste halvåret. Så här såg fondportföljen ut för ett halvår sen

  • Handelsbanken Hållbar Energi
    • Släppte den du den började underprestera
  • Swedbank Robur Ny Teknik A
    • Ersattes med TIN Ny Teknik som jag släppte då den också började underprestera
  • Allianz Global Artfcl Intlgc 
    • Underpresterar till hög avgift
  • Invesco Global Focus Eq A 
    • Ingen anledning att ha en dyrt fond när man får det mesta i global index
  • Länsförsäkringar Global Indexnära
  • SEB Sverigefond Småbolag C/R
    • Gillar innehaven men är för dyr i förhållande till avkastningen
  • DNB Norden Indeks A
    • Kan tänka mig att ta in igen 
  • Swedbank Robur Access Asien
    • Kan tänka mig att ta in igen
  • Spiltan Aktiefond Investmentbolag
  • AuAg Precious Green A
    • Köpte för guldexpoeringen
    • Fick lämna pga hög avgift och dålig prestanda
  • Proethos Fond
    • Gröna racet är över för denna gång. Kanske hakar på nästa uppgång
  • AMF Aktiefond Småbolag

Det som hänt är att jag har städat bort fonder som slutat leverera och har en hög avgift. Jag har gjort vissa undantag, mer om det sen.

Grundidén är radarparet och bloggarna Rika Tillsammans förslag på en fondportfölj där huvudinnehavet bör utgöras av global index, och en liten andel tillväxtmarknadindex. Samt även en del Sverigeindex.

Så här ser fondinnehavet ut nu

  • Länsförsäkringar Global Indexnära
    • Låg avgift
  • Kavaljer Investmentbolag A
    • Vettig avgift 
    • Investmentbolag
      • Sverige 60%
      • Resten av världen 40%
    • Låg risk
    • Ett alternativ är Spiltan Investmentbolag men den har bara svenska bolag
      • Lite lägre avgift dock
      • Likvärdig prestanda som Kavaljer
  • AMF Aktiefond Småbolag
    • Låg avgift
    • God historisk prestanda
  • Evli Finnish Small Cap B
    • Vill ha finska småbolag också
  • Avanza Europa
    • Billig indexfond


11 kommentarer:

  1. Mina fonder är mer krydda och komplement än bas i min ekonomiska helhet. Därför väljer jag ett flertal av de fonder som du plockat bort bland mina innehav.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två helt olika lägen. Jag är mer mån om att bevara värdet till en vettig avgift än en krydda. Just tech för man så mycket av genom global indexfond, tänkte att jag inte behöver nischa mig inom det t.ex

      Radera
    2. Ja, vi är väl lite olika ålder, social situation och hur nära vi är att kliva av från arbetslivet. Det är spännande att det finns några olika vägar att välja.

      Jag köpte faktiskt AMF Aktiefond Småbolag (ist för att fylla på mer i Enter Småbolagsfond A) i förra veckan. Men har inte uppdaterat fondlistan på bloggen med det ännu.

      Eftersom jag i princip alltid är lång så är jag ganska förlåtande gentemot nergångar (och även uppgångar) i tex techfonder och förnyelsebar energi. Det troligaste scenariot är att de kommer komma igen starkt vid någon framtida tidpunkt. Oklart NÄR naturligtvis.

      Specifikt growth, tech och renewable energy är sådant som jag låter mina fonder bistå med. Det är inte så mycket dividend i dessa aktieslag :)

      Radera
    3. Där täcker fonderna upp riktigt bra. Känner bara att om det ska var sidledes färd med fonderna 1-2 år med 1,82% i förvaltningsavgift så kan jag lika gärna avstå och åka billigare med passiv förvaltning, men med aktier har jag mycket tålamod.

      Radera
  2. Hallå Myntaren! Bra fonder och jag äger själv alla utom kavaljer faktiskt. Jo även Kalkyl har en liten fondportfölj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare kalkyl. Tack! Utvärderar kavaljers mit spiltan, håller den inte måttet så..

      Radera
  3. Hej Myntaren!
    Fina fonder! Själv har jag bara 3 st. AMF Småbolag, Spiltan och TIN NY teknik

    Har du kvar dina EPR? Dem ska börja med sina utdelningar igen. Riktigt trevligt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tin är den jag kan plocka in igen.

      Ja jag såg att EPR ska återuppta. Håller med om att det är trevligt. Går åt rätt håll med pandemin nu. Jag har inte kvar dem, sålde de innnan c19 pga sänka risknivån

      Radera
  4. Ja nu blev din fondportfölj lite mer mainstream. Vi får se om det blir bättre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja tillslut rättade jag in mig i ledet. Värt att nämna är att jag slopade guld/silverfonderna till förmån för fysiskt silver

      Radera
  5. ΧΡΕΙΑΖΕΤΕ ΑΓΟΡΑΣΜΕΝΟ ΔΑΝΕΙΟ ΣΤΕΙΛΤΕ ΜΑΣ EMAIL ΤΩΡΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΕΡΕΙΑ ΣΑΣ
    (remy.credit111@gmail.com) whatsapp: +46769618757
    χρειάζεστε δάνειο; Ποιες είναι οι οικονομικές σας ανάγκες; Εκδίδουμε δάνεια από τουλάχιστον 1000 ευρώ έως 100.000.000,00 ευρώ κατ 'ανώτατο όριο με ευχάριστη διάρκεια που κυμαίνεται από 1 έως 50 έτη με πολύ μειωμένο επιτόκιο 2%. Χρειάζεστε επιχειρηματικό δάνειο; Χρειάζεστε προσωπικό δάνειο; Θέλετε να αγοράσετε αυτοκίνητο; Θέλετε να αναχρηματοδοτήσετε; Χρειάζεστε στεγαστικό δάνειο; Χρειάζεστε τεράστιο κεφάλαιο για να ξεκινήσετε την επιχειρηματική σας πρόταση ή επέκταση; Έχετε χάσει την ελπίδα και πιστεύετε ότι δεν υπάρχει διέξοδος και τα οικονομικά σας βάρη παραμένουν; Μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας για πιθανή επιχειρηματική συνεργασία Επικοινωνήστε μαζί μας μέσω e-mail: remy.credit111@gmail.com whatsapp: +46769618757 Έχουμε ένα δάνειο για εσάς ..//.

    SvaraRadera