fredag 30 juli 2021

Transaktioner juli

 Följande värdepapper har införskaffats:

  • Tele2
  • Investor
  • Lifco
    • Äntligen nått "full" position
  • Volvo (nytt)
  • Nibe
  • Europris
  • Sampo
  • Yara
  • Fortum
  • DNB (nytt)
Vet inte om det är sommarvärmen men det känns lite som tempot på bloggandet har minskat en aning. Aktieintresset är då intakt. Spanar lika mycket nu som förr och är 100% fokuserad på att bygga allvädersportföljen.

Som lite kuriosa kan nämnas att jag även börjat inhandla ädelmetaller, dvs fysiskt guld och silver. Varför det? Jo det är bra att ha lite ädelmetaller som ett komplement bland investeringar. Fysiskt därför att det är svårt för sosseriet att beskatta det. Klåfingriga sossetjuvar kommer alltid att finnas och det här är ett sätt att hålla undan en del av besparingarna från svineriet(evig beskattning). Nu upptar ädelmetaller ca 0,2% av mina totala investeringar och ett mål jag har är allt mellan 1-5% i fysiskt silver/guld.

Att förvara mycket ädelmetaller hemma är inget jag rekommenderar, själv förvarar jag (än så länge) små volymer i ett vapenskåp, men kommer att öppna ett bankfack så fort det kommer upp i värde.

18 kommentarer:

  1. Mycket trevliga köp. Kul att fortsätta vikta upp ädelmetaller.

    Håller med kring bloggvolymerna men våra spaningar fortlöper!

    Trevlig fredag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevlig helg aktiebroder! Spaningarna fortlöper i allra högsta grad

      Radera
  2. Trevlig läsning! Vapenskåp, guld och silver! Jag kör på samma grej faktiskt (går det riktigt illa så är det ammon som är mest värdefull). När det började mumlas om att öka skatten på ISK var min första impuls att sälja rubbet och omsätta det i guldtackor/mynt. Om sossen kommer och frågar så har jag tappat allt mitt guld i sjön i samband med en fisketur...

    Tycker det börjar kännas lite väl dyrt på börsen överlag, gör lite småköp i Tele2, Investor, Axfood, ICA och Xact högutdelande. Känns som att en sättning är på gång om inte jänkarna får igenom sin 3.5 trillioner stimulus bill inom kort.
    Nu sålde jag inte av mina aktier men däremot kommer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant Frihet, det sosseriet står för är raka motsatsen till våran ambitiösa och strävsamma livsstil. Inte konstigt det skär sig! Viktigt att inte agera impulsivt, lätt tänka tanken iaf.

      Fina småköp och håller med om att det mesta är dyrt, några fynd kan man göra här och där.

      Radera
    2. Tack för svaret! Såg nu att jag inte avslutade den sista meningen, så genant (frugan stormade in och gav order). Det jag skulle avsluta med är att: Jag kommer köpa guld när pengarna för skogen jag avverkar kommer in på kontot. Det är en värdebevarande tillgång och jag kan ärligt säga att när jag väl har guldet i min hand bryr jag mig föga hur det dagliga priset på det svänger, guld är guld!

      Radera
    3. Guld är guld. Inte så hög avkastning men det har sin bevarandeegenskap som jag gillar

      Radera
  3. Ja men det var ju schyssta inköp, Tele2 delar vi denna vecka. Du kanske läste mitt inlägg om "Politiskt sidbyte". Egentligen bryr jag mig inte om sida men denna typ av "miljonärsskatt" känns missriktad oberoende av sida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, ska läsa ditt inlägg men rubriken bådar gott !?

      Radera
    2. har läst nu, bara att gratulera till insikt på äldre dar.

      Radera
    3. Jag delar nog inte riktigt ditt sossehat. Hat har aldrig varit och kommer aldrig att vara min grej....

      Sedan kan man naturligtvis tycka att vissa åsikter är felaktiga.

      Radera
    4. Mitt "sossehat" är inte på Breiviknivå även om det kanske låter så, men det är deras bristande respekt för privat egendom som jag har mest emot. De ser dina pengar som statens som du har på lån. Fräscht? nej

      Radera
  4. Guld... Silver... Diamanter... I teorin verkar dessa fysiska investeringar väldigt bra men det finns flera problem förutom förvaringen. Då problemet är detsamma oavsett guld, silver eller diamanter och liknande så håller jag mig till guld i fortsatta skrivandet.

    Förvaringen är ju ett grundproblem som kanske inte är lösbart ens, vem vill ha guld liggandes nedgrävt i trädgården eller på annan plats på någon mark? Vem vill ha eller litar på et bankfack på en bank... Lycka till om banken rånas eller om staten får för sig att konfiskera tillgångar i bankfack. Om jag hade grävt ned guld hade jag fått kontrollera statusen mest hela tiden, är det kvar?

    Om nu en massa går riktigt dåligt så blir det problem att omsätta guldet och riskerna med själva transaktionen blir väldigt hög.

    Även i ett fortsatt fungerande samhälle är själva omsättningen mycket problematisk med guld och det kostar massor med förlorad "värdestegring".

    Jag tror efter mycket funderingar kring detta ämne att det är och förblir ett hopplöst projekt at spara i fysiskt guld. Att spara i guldcertifikat och liknande är minst lika riskabelt som för vanliga aktier men här försvinner i alla fall teoretiskt omsättningsproblematiken.

    Tror det är mest en slags dröm om att med guld på fickan klarar jag mig undan skatt, klarar mig i en katastrof o.s.v. En tillgångs värde är högst diskutabel om den inte kan omsättas i praktiken, t.ex. hur gå till väga om du har 5 kg fysiskt guld och vill köpa ett fritidsboende eller en båt eller nåt?...


    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant att det är ett problem att omsätta det i en valuta. Jag kommer inte att ha 5kg guld, det är rubbat att ha den volymen. Kan tänka mig extrema situationer som kan uppstå (med låg sannolikhet) där fysiskt silver/guld i hanterbara volymer kan bli en handelsvara. Samt ammunition förstås men det jag har redan så det räcker för ett mindre krig :-)

      Radera
    2. Jo, tror definitivt att du liksom många andra redan kommit fram till samma slutsatser. Även jag har gått i tankar om att sälja av hela portföljen och köpa guld eller liknande för att blåsa Maggan och övriga då jag börjat lacka ur helt på tramsandet och på jakten på oss småsparare. Varför tar de inte itu med 100+ mkr mljonörer istället för att som vanligt slå mot dem som inte kan försvara sig... Svaret är ju enkelt förstås: de kan och det kostar dem inget

      Radera
    3. De jagar de lågt hängande frukterna. Låter de ultratäta komma undan, (s)om vanligt med andra ord. Enig med din analys

      Radera
  5. Guld är såklart inte lösningen på alla våra problem, däremot finns det en poäng att ha några procent, säg 5%, av sitt totala värde i guld. Så länge man inte heter krösussork så är det inga större guldmängder vi pratar om då och det tycker jag gott man kan förvara utspritt på lite olika ställen, vapenskåp, vinden och lantstället (tjuvar hittar inte till mitt, mor och far har bott i närheten hela livet och aldrig låst dörren eller bilen). Jag tror många i Venezuela eller Argentina önskar att de omsatt en rejäl slant av sina tillgångar till fysiskt guld innan det brakade loss ekonomiskt i respektive land...tro inte att Sverige inte kan hamna där. Börjar redan se likheter med utvecklingen i Sydafrika om än inte på samma skala i nuläget.

    Ammunition kan absolut komma att bli en handelsvara om det skiter sig fullständigt, en välplacerad kula kan ge många kilo kött bland annat...sen är ju frågan om man har psyket för att kämpa på i ett sådant läge. Många preppers köper på sig en massa överlevnadsgrejer men de tänker sällan på hur bedrövliga levnadsvillkoren kommer vara om grejerna verkligen kommer behövas någon längre tid. Jag hoppas på att utdelningsaktier är vägen till frihet men guld och ammunition är fortsatt plan B.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Frihet:

      Jag håller delvis med i vad du skriver men och andra sidan lär det i ett riktigt kasst läge vara väldigt knepigt att använda det fantastiska guldet. Risken vid användandet att bli dödad på kuppen lär vara skyhög. Redan under Klondyke tiden var det många guldgrävare som mördades av andra mindre lyckosamma guldgrävare eller av sådana som insåg att det är lättare att råna de som hittat än att leta själva...

      Antagligen bättre med några bra gevär o pistoler med tillhörande ammunition men...

      Det jag har allra svårast för med dessa ädelmetaller o dyrbara stenar är just omsättningsproblemen om något skulle gå illa. 5% av ditt FIRE kapital i sådant lär ändå för de flesta som når FIRE innebära 90+ tkr och för de flesta nog runt 150+ tkr. Vad gör man med något som gått upp 100% i värde men som knappast kan användas, blir man mycket gladare då? Ja kanske...

      Radera
    2. Jag håller med om att guld inte är smidigt att använda som betalning och det är inte dess primära syfte. Huvudsyftet är att bevara värde om ekonomin brakar ihop, speciellt en lokal kollaps. Säg att svensk ekonomi går åt skogen av någon anledning (överbeskattning, elnätet dör slutgiltigt pga miljöpartiet, välfärdsturisterna osv osv) men övriga världens ekonomi tuffar på ungefär som vanligt. I det läget kan det ju vara trevligt att kunna sälja guldet man köpte för 100 000 kr flera år tidigare och nu få 5 000 000 miljoner kr för det. Det finns ingen exakt matematik bakom detta, enbart för att exemplifiera. Du kan betala av bolån eller i vart fall vara i en relativt sett bättre ekonomisk situation än dina landsmän. Om vi pratar total kollaps av västerländsk civilisation...då är det inte guld du vill ha, då är gevär och ammunition långt bättre.

      Guld är som en försäkring. Bara för att du har helförsäkring på bilen satsar du ju inte på att krocka varje dag...=)

      Radera