söndag 22 september 2019

Utdelningshöjning Texas Instruments

Halvledartillverkaren Texas Instruments (TXN) aviserade i torsdags en utdelningshöjning om 17%. Från $0,77 till $0,9. Det är under femårssnittet 20% och förra årets 24%. Dock är det helt klart godkänt och i linje med min förväntan.


Äger en redig stek i TXN om 3,52% av mitt portföljvärde. Min YOC är därmed goda 3,6%. För den som vill gå in nu är DA 2,8% och p/e 23,18.

TXN har under de senaste 12 månaderna delat ut 47% av kassaflödet. Ingen fara att utdelningen sänks direkt.

Är genuint glad att jag tagit in detta bolag och att jag har saftat på och köpt rediga bitar.

Dock är det inte bara guld och gröna skogar. Som vanligt finns det hot. Hoten i detta fall är eventuella handelstariffer. 44% av försäljningen går till Kina.

Som utdelningstillväxtinvesterare vill jag flika in med en graf över (total?)avkastningen TXN jämfört med S&P500





Där har alltså TXN överpresterat S&P500 med råge. Något att tänka på om man är en indexkramare? Det är inte svårt att överträffa index om man väljer sunda bolag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar