torsdag 19 september 2019

Svolder höjer utdelningen

Investmentbolaget Svolder (affilatelänk) är ett av mina mindre innehav, endast 1% av portföljen upptar Svolder. Har bolaget i portföljen för att få exponering mot småbolag.

Svolder aviserade idag om en föreslagen utdelningshöjning om nästan 8% då de lämnade sin årsrapport.




Det är kraftigt under femårssnittet som ligger på 18%. Det viktiga är dock totalavkastningen (Hej Leva Drömmen) och där har Svolder överpresterat.




Svolder har totalavkastat 450% på en tioårsperiod, antaget återinvesterade utdelningar. Som kan beskådas vinner Svolder mot den valda jämförelsefonden.

Viktiga händelser under perioden (klippt och skuret från Avanza)

Stora bidragsgivare till substansvärdet (12 mån) +Positiva: GARO, Platzer Fastigheter och Klövern -Negativa: Boule Diagnostics, Saab och Magnolia Bostad Större förändringar i aktieportföljen (12 mån) +Ökat: Elanders, Nordic Waterproofing och Lime Technologies -Minskat: Klövern, Acando och Platzer Fastigheter


Man kan se att VD Ulf Hedlundh ha minskat / tagit hem vinsten i fastighetsbolagen och ökat på annat håll. Ulf är en mycket klok man och jag rekommenderar att läsa hans kommentarer vid rapporter. Den senaste var kanske inte bästa men ändå läsvärd

Svolders aktieportfölj kan beskådas här.

Bokslutskommunikén finns här

Sammantaget kan jag säga att Svolder fortfarande förtjänar en plats i min portfölj. Lite låg DA om 2% bara men jag får skala ner då uttagsfasen börjar närma sig. B-aktien handlas till 8% rabatt gentemot substansen. Blir nog att plocka in några i barnens portföljer.

2 kommentarer:

  1. Trevlig rapport de kom med och alltid kul med en lönehöjning i form av ökad utdelning. Svolder också en given plats i min portfölj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Stojko. Jo exakt en löneförhöjning som heter duga!.

      mvh

      Radera