tisdag 20 augusti 2019

Aktier vs indexfonder

Fick en mycket tänkvärd kommentar av min gode bloggranne Leva Drömmen om att vi utdelningsinvesterare gör det svårt för oss genom och att många av våra innehav underpresterar index.

Då det är sant att alla innehav inte totalavkastar mer än 8% varje år så finns det andra fördelar med utdelningsaktier

  • Du får ett jämnt kassaflöde
  • Aktieutdelningar är stabilare/mindre volatila än indexfonder
  • Du kan själv välja de bolag som sannolikt kommer att ha en utdelning fast vi går in i en recession med kursfall som följd.
  • Fokus ligger inte på aktiekursen utan den årliga utdelningen samt utdelningsökningen, därför är totalavkastningsbegreppet inte lika relevant

Samtidigt som jag gillar idén att indexspara och hänga med ett halmstrå i munnen gungandes i hammocken och höra fågelkvitter helt bekymmerslöst slippa följa bolagens kvartalsrapporter så finns det en baksida med indexinvestering.

Lås oss beskåda DJ World Index från 1999 till idag.




Ponera att du börjat spara 2000 och ska börja plocka ut 2009. Det hade inte varit så kul att se sina tillgångar i fonder och underliggande aktier halveras i värde. Att sen komma tillbaka till toppen 2008, då får du glatt vänta till 2014.

Du hade planerat säga upp dig från din arbetsgivare 2009 men fick jobba 6 år till. Känns inte som en stabil lösning. Visst kan man ha buffert, men buffert för 6 årslöner är svettigt om man är en vanlig löneslav.

Med schyssta val av aktier är utdelningsinvestering ett långt säkrare alternativ. Utdelningarna kommer fastän börsen kraschar.

6 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Leva drömmen och stort tack för värdefull och tänkvärda input.

      Just bolaget Enbridge är ratat av marknaden pga olja(=utdöende). Det förklarar aktiekursen och totalavkastningen, medan direktavkastningen varit mycket god. Som utdelningsinvesterare får man vara väldigt noggrann med de bolag som köps. Väljs bolag med låg utdelningsandel och låg skuldsättning kommer utdelningen sannolikt att bestå.

      Tror det kan vara klokt att ha utdelningsaktier särskilt om man börjar närma sig uttagsfasen. Men jag köper ditt resonemang helt om indexfonder och jag har flera gånger övervägt om det vore det bästa. Själv är jag väldigt beroende av kassaflödet och kontinuerliga återinvesteringar, det är kul helt enkelt. Skulle det krisa i min privatekonomi kan jag ta ut en utdelning istället för att sälja av.

      Jämförelsen med S&P500 är mer relevant om man fokuserar på värdet och kursen, medan direktavkastningen och ökningen är mer relevant om man fokar på kassaflöde.

      mvh

      Radera
  2. Eftersom jag är en räddhare i grunden så har jag valt att ha både fonder och en pengamaskin även om det för tillfället är lite snedfördelat 80/20 till maskinens fördel. Jag kan mycket väl tänka mig att ju äldre jag blir växla över och helt sluta investera i maskinen till förmån för fonder/ETF:er. Men just nu känns det som om bägge är ett bra alternativ.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är också en räddhare ekonomiskt. Avskyr risk. Tror faktiskt att en välplanerad utdelningsportfölj har lägre riskprofil än en indexfond. För mig är risk detsamma som utebliven avkastning vid uttagsfasen. Utdelningar kommer med stor sannolikhet. Även bra bolag rasar i kurs (fonden tappar i värde) när det stormar

      Tack för intressant kommentar

      mvh

      Radera
  3. Själv kör jag utdelningsaktie för att det är så mycket roligare och i mitt fall ett intresse
    När jag köper känner jag att man blir en del av bolaget, man läser rapporter mm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer till fullo Stefan, den känslan är svårfunnen när man äger en fond. Det absolut bästa är (förutom utdelningar) när man får årsredovisningar hemskickade samt möjlighet att delta på bolagsstämmor. Även om jag nu inte gjort det så har man möjligheten. Klart roligare och mer spännande. Det är också uppfriskande när man håller hjärnan i trim med allt som händer i branscherna och makrotrender. Alla timmar man plöjer ner i att läsa om bolag gör att man utvecklas.

      Tack för stödjande kommentar

      Radera