torsdag 22 augusti 2019

Veckans transaktioner

I tisdags ramlade Novo Nordisks höstutdelning in på kontot. Köpte en startposition i Novo för nån månad sen. Sen dess har värdet ökat med 7%. Hade gärna ökat men det svider alltid att snitta upp sig. Har inte räknat på värderingen än så det kan ännu vara värt det.

Enda köpet som gjorts är att jag ökat i Sampo efter att deras likvid från Nordea trillade in. 

I onsdags aviserade Royal Bank of Canada en utdelningshöjning om 2,94%. Det är den andra höjningen i år och jämfört med förra året är totala höjningen 7,14%. Det är aningen under femårssnittet på 9%. 

På tal om RY, på fredag kommer deras kvartalsutdelning. 

Oneok dunkade in sin utdelning på kontot också

Noterar att det börjar närma sig löningsdags och med det uppesittarkväll hos EFN. Kan varmt rekommendera det om ni inte har något annat inplanerat ikväll

EFN:s hemsida samt direktlänk

Har du någon aktie på inköpslistan?

6 kommentarer:

  1. Hej Myntaren!
    Mycket fina köp du presenterar och härligt med utdelningar. Med tanke på länkarna antar jag att du kör Avanza? Har du någon gång ställt dig frågan kring det här med källskatt och när den betalas tillbaka? Danmark har ju rätt hög källskatt och Avanza betalar inte tillbaka denna förrän 3 år efteråt. Hos Nordea och Nordnet går det snabbare. Tror du att detta kommer påverka avkastningen negativt, d.v.s. att pengarna inte kan återinvesteras lika fort?

    Hade varit kul att höra din åsikt.
    Be stronk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena KTM.

      Ett enkelt svar. Jag har utländska aktier hos Nordea. Endast de svenska hos ISK

      mvh

      Radera
  2. Hej!
    Blir det några köp i Lazard?
    Jag funderar på följande köp LAZ, ARCC
    hAR du tiitat något på NMFC är även sugen på UPM (Skog Finland)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller just på att planerar inköpen. Kan bli Lazard. Men jag ska öka i Brookfield Renewable och månadsutdelaren Exchange Income Corp. Läste lite mer om ARCC och det verkar bra trots att det externt styrt.
      NMFC kikade jag lite grann och de har platt utdelning. Vill ha minst 3% ökning. UPM och skog i allmänhet är på väg ner i priserna, kan vara bra att bygga på sig om nedgången blir längre.

      mvh

      Radera
  3. Gillar också Broofield fint bolag, Jag har också börjat snegla på att få ökning
    Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som är lite sisådär med Brookfieldbolagen är att de har väldigt hög skuldsättning. Tydligen är det lugnt ändå har jag fått lära mig. Så länge de får in pengar enligt plan ska det inte vara något problem.

      Trevlig helg Stefan

      Radera