måndag 19 augusti 2019

En minianalys av Lazard ltd

Lazard ltd (LAZ)(sponsrad länk) är en investmentbank som sysslar med finansiell rådgivning och kapitalförvaltning. De omsätter 3,5 Mdr USD (2019e) och är ca 3000 anställda. Världens största oberoende investmentbank och har varit verksamma i 180 år.


De äger tillgångar (aktier) över hela världen och kanske kan jämföras med en spetsad global indexfond.

Varför är det här intressant då?


DA 6,61% (bonusutdelning inkluderad), utdelningstillväxt snitt 5 år 14%. Höjt utdelningen i 13 år. Låg skuldsättning (1,2/EBITDA). Utdelningsandelen är runt ~50%.

LAZ delar ut de dränerade månaderna feb, maj, aug och nov.



Värderingen


p/e 11, pris mot bokfört värde 5,6.




Lazard ger 8 myntarpoäng. Det här var mer än jag kan ta in.

Summering


Kan det här vara ett gyllene tillfälle att gå in i Lazard? Gillar bolagets konservativa ledning och den feta säkra utdelningen. 

Lazard har dalat i kurs för att bolagets Europaavdelning går knackigt.

En klar överreaktion från marknaden, som vanligt. Utdelningen 2019 beräknas höjas med 11,8% och effekten av Europa skulle ge utdelningsandel bear 53% och bull ~45%.

Så ingen ko på isen.

Som det ser ut nu är det inget som stoppar mig från en redig stek. Någon som vet nåt mer om Lazard?

6 kommentarer:

  1. Hej Myntaren!
    Jag har en längre tid tittat på Lazard och beredd att ta in den

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har bara snabbkikat på den förut, först när jag satte in den i excelarket och det började lysa grönt såg jag värdet.

      mvh

      Radera
  2. Hej. Har förut ägt Lazard och tyckte då att den var bra tills jag såg på total return och insåg att den presterar riktigt dåligt jämfört med en vanlig indexfond som följer S&P 500. Eftersom jag inte kan lägga in en bild här så länkar jag till mitt inlägg där Lazard tas upp.

    https://leva-drommen.blogspot.com/2019/08/amerikanska-aktier-vs-sp500.html

    /Leva drömmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Leva drömmen och tack för din värdfulla kommentar. Var in på sidan och det är väldigt viktigt att se till totalavkastningen (om man planerar att sälja). I mitt fall är jag intresserad av ett stabilt kassaflöde som växer över tid. Då är kursrörelser inte lika viktigt. Men jag är fascinerad av enkelheten som investerande i en indexfond medför, ofta känns det som man gör det lite för krångligt för sig.

      Utdelningar är stabilare/mindre volatila är aktiekurser. Därför kan det vara värt att vissa bolag underpresterar index. Den dag man ska plocka ut sin 4% så får man hoppas att det inte blir drastiska kursfall.

      mvh

      Radera
    2. Man kan se allt på olika sätt om man är utdelningsjägare eller investerar i fonder. Om vi tar vissa populära utd aktier som bla Lazard. Senaste 10 åren har bolaget presterat ca 30% i totalavkastning och en indexfond ca 250%.
      100' investerat för 10 år sedan blir skillnaden oförsvarsbart stor. Laz 130' och indexfond 350'.
      250' investerat för 10 år sedan blir Laz 325' och indexfond 875'. Jag ser fördelar med indexfonder och du med utd aktier. Vem som blir vinnare i slutändan kan ingen av oss sia om.
      /Leva drömmen

      Radera
    3. Hej! Förstår fördelen med totalavkastning och det exempel du tar upp, Lazard, så är det överväldigande. Som tur är kommer inte alla utdelningsaktier att underprestera. Forskning har visat att utdelningsaktier överpresterar index över tid. Så där är jag trygg. Men jag ska kolla upp framtidsutsikterna för Lazard

      mvh

      Radera