måndag 17 september 2018

Orsaken till att jag gillar Apple

Apple behöver ingen närmare presentation, men det är ett exempel på ett företag jag gillar och vill investera i. Orsaken till det är att de lyckas hålla fast sina kunder i dess ekosystem likt en sekt. Om du en gång trillat in bakom händelsehorisonten, är du för evigt inmurad (*).



Inget snack om att Apple gör bra produkter, det är hög kvalitét rakt igenom, ibland likvärdigt en samsung-smartphone, i andra fall är en MacBook långt bättre än en PC med Windows.

För detta får du som kund betala ett högre pris. Det är här jag börjar bli intresserad. Ett starkt varumärke och hög bruttomarginal tyder på en effektiv vallgrav. I Apples fall är vallgraven mot de tekniska produkterna med varumärket i spetsen mycket stark, men mot ekosystemet är den ännu starkare.


Apples bruttomarginal ligger stabilt kring 38% över tid.



En hög bruttomarginal får ett företag genom att erbjuda något som inte konkurrenterna kan matcha. I Apples fall lyckas man med det år ut och år in. Så fort en vara eller tjänst inte är unik eller kan kopieras och där man har kunder som blint köper dess produkter till överpris, kan man ta ut högre pris är vad det kostar att tillverka den.

I Apples fall kan man ta ut 18.000 för deras senaste iPhone. Ska bli kul att se hur bra den säljer. Apple betraktas numera som ett konsumentföretag i första hand. Det kan man förstå då de säljer tjänster i deras slutna ekosystem.

Är sugen på att börja köpa in mig där, men det jag är rädd för är att de har så smalt produktsortiment. De står och faller med ett fåtal produkter.

(*) överdrift :) jag tog mig ur

2 kommentarer:

  1. Att de tjänar mycket pengar på tjänster via app store och liknande är ju också bra för investeringen. Jag tror att prisnivån på deras nya mobiler kan skada dem på sikt, de kommer klart att minska antalet kunder om de håller såna priser. Dock är de ju bra på att sälja modeller som är ett eller två år gamla, så försäljningen av förra årets modeller kommer nog att öka nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant och insiktsfull kommentar minimalistspararen. appstore är en lukratic ingång i deras ekosystem. Som du tror jag att höjd prisnivå kommer att minska försäljningen, särskilt i takt med handelstullar mot Kina. Att bygga iPhones i USA kommer inte att sänka priset.

      Däremot kommer telekomåterförsäljarna i t.ex Sverige att erbjuda 96 månaders "abonnemang" med senaste iPhonen där man betalar de 18.000 x 4.

      mvh

      Radera