tisdag 18 september 2018

Öppnar konto hos Nordea för värdepappershandel

Blev tipsad av min gode bloggranne investmentbolagsinvesteraren att öppna ett konto hos Nordea för att utvärdera deras tjänst.

Har lockats av Nordeas mycket kundvänliga återbetalning av källskatt. Den ska betalas tillbaka senast inom 6 veckor efter att utländsk utdelning har skett, till skillnad från två år som i princip alla andra kör med.

Dessutom har Nordea börjat trimma ner sina courtage till nätmäklarnivå. Inget som hindrar en utvärdering alltså.

Som ett exempel: Nordea tar 0,06% eller minst 1 kr i courtage på Stockholmsbörsen. Avanza tar 0,25 eller minst 1 kr för samma.

För handel med amerikanska hos Nordea är courtaget också 0,06% eller minst $1. Avanza tar även här 0,25% eller minst $1.

Fick en bra kommentar av Wisefool som förtäljer att Nordeas courtage för finska aktier är 1 SEK, eller 0,06%, till skillnad från 1 EUR. Att handla finska aktier är alltså 10 gånger dyrare hos t.ex avanza.

Sagt och gjort

Surfar in på Nordea och klickar mig fram till Nordea Investor

https://www.nordea.se/privat/produkter/spara-investera/investeringar/nordea-investor.html


Några klick senare så är jag nu kund hos Nordea. 

Fick en idé om att trycka in mitt månadsspar nu vid löning här.


10 kommentarer:

  1. Trevligt! ska bli kul och höra dina åsikter.

    Dock är det inom 6 veckor, det är vad Nordea svarade mig igår.

    Men jag tror nog det är sällan det tar så lång tid.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för rättningen Investment. Det verkar ju oftast går mycket snabbare!

      mvh

      Radera
  2. Trevligt. Hoppas det sätter fart på nordnet och avanza.

    Med 1 kr minimicourtage och 0,06% borde det bli poster på upp till knappt 2.500 kr innan courtaget slår över till 2 kr?

    2499 x 0,06% = 1,4994

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips där Utdelningssmålänningen. Det möjliggör billigare handel

      mvh

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Aha. Har inte sett detta skrivas tidigare.

      Radera
    4. Nordea kör med ören, så det blir 1,50 kr i ovanstående fall.

      Radera
  3. Jag har kört Nordea 1 år och en annan prisfördel är för Finland. Där är minicourtaget också 0,06% eller 1 sek. Kommer ihåg när jag handlade på Avanza och fick betala min 1 Euro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har för mig att Nordnet också har 1 SEK i minimicourtage. Dock 0.25% som på Avanza.

      Men en klar fördel om man vill köpa in Sampo i stället för nordea.

      Radera
  4. Tack för den infon wisefool. Kanske tar och säljer av mina finska innehav och slänger in dem i Nordea.

    mvh

    SvaraRadera