söndag 22 juli 2018

Nytt mål för barnportföljerna



Har i dagarna lyssnat på Jan och Caroline Bolmesson på http://www.rikatillsammans.se och diverse bloggar och inhämtat inspiration på vad målet är med barnens portföljer ska bli.

Från början tänkte jag bara bomba in med hela barnbidraget i aktier tills de blir 20. Men då skulle beloppet bli alldeles för stort (ca en halv miljon). De skulle helt enkelt bli för rika på 20-årsdagen.

Risken med det är att de inte får begrepp om pengars egentliga värde och man främjar lättja och passivitet redan i unga år, det kan vara destruktivt.

Därför ska målbeloppet bli ca 150.000 per barn (har tre st). Det beloppet ska täcka kontantinsatsen som krävs vid köp av bostadsrätt. Den är väl ca 15% så då har de råd med varsin bostadsrätt. Det förutsätter också att de har ett jobb för att banken ska bevilja lånen på resterande 85%.

Då tvingas man i stort sett att skaffa ett jobb.

Det innebär att det räcker med att trycka in 400 kr i månaden från det att barnet föds till att det fyller 20. Det faktiska beloppet man betalar in är 96.000 men med ränta på ränta och återinvesterade utdelningar blir det ca 173.000 räknat på 6% årlig avkastning

Sen när det blivit större och fått slita några år, ja då kan de bli aktuellt att de får ärva mitt myntverk.

2 kommentarer:

  1. Du tänker helt rätt där angående att lära barnen pengars egentliga värde. Jag funderar själv på att låta mina framtida barn komma åt en viss summa när dem fyller 18. Sedan resterande summa när jag anser att barnen har nått en mognad för att förstå tiden och arbetet det tog att få fram den summan. Dock lär jag nog inte berätta om detta resterande sparande. Utan det blir helt enkelt en bonus pga mognad.

    SvaraRadera
  2. Som du säger kan det vara klokt att ligga lågt med aktiekontot tills de uppvisar någon slags mognad. Där kan man tänka sig att barnen mognar olika fort och det blir orättvist om man skyfflar aktier bara till ett av barnen

    SvaraRadera