tisdag 10 juli 2018

Investera i logistikföretag

Megatrenden e-handel och butiksdöden känner alla till, men vilka företag kan man investera i för att rida på vågen och samtidigt få vettig direktavkastning (DA)?

När jag åker bil ser jag i snitt tre DB-Schenker och två postnord-lastbilar. Det är mycket paket som ska fraktas. Just DB-Schenker är mig veterligen inte på någon börs. Det är ett urgammalt företag från 1800-talet då Deutsche Bahn slogs ihop med Schenker. 

Postnord vill nog ingen investera i även om det hade gått?

I USA finns åtminstone två intressanta bolag, det ena är FedEx och det andra är UPS.



FedEx och UPS har båda haft stigande utdelning i 8 år, medan FedEx ligger på 1,11% i DA och UPS 3,35%. FedEx har en imponerande utdelningsandel om 15% och UPS 50%. Det är alltså större sannolikhet att UPS måste strypa sin utdelning är FedEx.

FedEx ökade sin utdelning med imponerande 30% jämfört med förra året, och UPS ökade sin utdelning med 9,6% sist.

FedEx handlas till P/E 14 och UPS till P/E 18.

Det är ett enkelt koncept att frakta paket från plats A till B. Utan att ha studerat bolagen i detalj känns ett inköp i UPS inte helt främmande då dess DA är rimlig.

4 kommentarer:

  1. UPS var mitt senaste inköp. Mycket prisvärd just nu! Köper eventuellt fler inom kort. FedEx är också en favorit. Men inte lika attraktiv värdering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska nog slå till på UPS. Vet du något om drivers för fortsatt tillväxt för de båda bolagen?

      Radera
  2. Intressanta bolag och strategi. Ska se över om dem passar min portfölj också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tycker ett logistikbolag bör ingå i en väldiversiferad portfölj :)

      Radera