Läste på lite grann om Amerikanska logistikmarknaden och där råder ett duopol, det är FedEx och UPS som dominerar marknaden.
Amazon som från början var en liten online-bokhandel har vuxit från att sälja allting på nätet, och det ska nu växa åt alla håll (vertikalt) och de har även börjat med logistik.
Den hänsynslöse Jeff Bezos VD på Amazon brukar alltid få som han vill och det är ett potentiellt långsiktigt hot mot FedEx och UPS. Amazon själv hävdar att dess verksamhet ska komplementera deras partner FedEx och att deras logistiktjänst bara används av de som beställt på amazon.com.
Så klart är ju det en bra bortförklaring och lätt att ändra på vid senare tillfälle.
För stunden måste AMZN lita på sina logistikpartners för att få saker att fungera, det kan också vara därför de håller en vänlig ton mot dem. Samtidigt bygger de upp infrastruktur för att kunna sköta allt själv, de har flygplan, lastbilar, lagerlokaler.
AMZN har dock hittat ett sätt att pressa priserna på paketleveranser i storstäder. I New York kan man se halvt utslagna och studenter som fraktar amazonpaket, allt för att tjäna en liten peng. Tjänsten heter Prime Now och finns i 40 städer. Det är som Uber, fast med paket istället för taxi. Ryktesvägen säger att paketen inte alltid dyker upp hos den rätte mottagaren. Logistikbranschen kännetecknas av extremt låga marginaler, redan innan Amazons intåg. Det är väl uteliggare som leverantörer som är nästa steg för att få ner priserna ännu mer? Tveksamt om det är ett vinnande koncept.
Bezos har sagt att han han kan utföra samma tjänst för halva marginalen gentemot UPS och FED. Där kan man tänka sig att "personalen" en gång kan göra uppror och kräva löner genom strejker en dag.
Dock ska man ha klart för sig att det inte är lätt att slå sig in på en ny marknad, även för Amazon. det tog 47 år för FedEx att bli störst på marknaden. Amazon har inte hållit på i många år. Det uppskattas att det kan ta 10-15 år innan de har ett fullt uppbyggt logistiknät. Amazon ligger så långt efter
Amazon är relativt etablerade i USA och de försöker nu slå sig in i Europa med varierande framgång. De växer inte lika snabbt här. Det finns viss motstånd mot amazon, t.ex i Tyskland satte politiker(gröna) ner foten mot ett etablering av ett Prime Now-center och hänvisade till ökad förorening. Konstigt nog tillåter Tyskland (gröna och kristna politiker) extrema mängder dubiösa migranter från galna länder att bosätta sig bredvid dagis och skolor.
Tänkbara scenarion är att AMZN köper upp FED, alternativt dumpar priserna under en period och erbjuder gratis frakt i några års tid till FED eller UPS konkat. Det sistnämnda scenariot skulle nog sluta i en juridisk tvist där AMZN skulle förlora.
Nästa steg blir väl att amazon börjar tillverka sina egna paket, vilket leder in dem i skogsbranschen. Kanske ska sälja mina nyinköpta SCA? :-)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar