SWOT-analysen är vanligt förekommande inom företagsekonomi. På samma sätt som ett företags ledning tar fram dessa vid olika tidpunkter, tycker jag att man som investerare kan göra en för varje bolag som är av intresse.
Styrkor: De fördelar företaget har gentemot konkurrenter, tänk vallgrav, t.ex.
- man är marknadsledare
- goda resurser
- bra kompetens
Svagheter: De svagheter företaget har gentemot konkurrenter, t.ex.
- okänd bland kunderna
- dålig kvalitet på produkten
- höga priser
Möjligheter: Externa faktorer som kan gynna företaget t.ex.
- ekonomiskt klimat (låg eller högkonjunktur)
- demografiska förändringar (åldersfördelning, socialklass)
- teknik (nya uppfinningar)
Hot: Externa faktorer som kan missgynna företaget t.ex
- konkurrenternas aktivitet (ny lansering av en produkt)
- demografiska
- politiska
Brukar inte göra en SWOT-analys varje gång ett nytt innehav görs. Men brukar tänka på de punkterna. Gillar företag som gynnas av megatrender vilket är en möjlighet.
SWOT-analyser kan användas på alla slags organisationer. Det går att göra det på landet Sverige.
AB Sverige:
Styrkor: Många stora internationella företag.
Svagheter: Politiskt vanskött, social oro, snabbt förändrad demografi, sjunkande BNP/capita
Möjligheter:
Hot: Krig, lågkonjunktur.
Det är naturligtvis tråkiga saker att ta upp, men man bör ha koll på detta innan man ger sig i kast med någon ny investering.
En svaghet hos Kones konkurrent Otis?
Länk till expressen
Kanske ska heta Osis istället?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar