måndag 9 juli 2018

Nytt inköp Svenska Cellulosa AB

Dammade till på en handfull SCA idag. Egentligen strider detta mot mitt minimikrav på DA över 2%. Då SCA har en DA på 1,58% är det egentligen för lågt ur ett utdelningsinvesterarperspektiv. Utdelningen stiger för varje år, har bara statistik för 10 senaste åren och då har utdelningen höjts eller bibehållits årligen.

Utdelningsandelen snittar 60% på ett decennium. Ingen fara för att den ska sänkas.



Vad ska jag säga om köpet. Jag gillar skog. Inte bara att vistas i den, utan att äga skog. SCA har sin skog från Sundsvall och uppåt mot mina hemtrakter. Det är Europas största privatägda skog. Lika stor area som hela Belgien.

Det krävs 250 st SCA för att äga en hektar skog, det är ca 24000 kr.

Skog är en trygg placering, det är reellt, det växer upp igen efter att det avverkats. Med allt varmare klimat, kommer skogen att växa fortare, vilket ger en liten boost.

Nu när essity styckats av från SCA, innehåller SCA bara skog, inga hygienprodukter. Det passar mig utmärkt då jag enbart vill ha skogsdelen.

SCA kommer att dubbla massaproduktionen detta år, trevligt om det avspeglas på omsättningen.

Har som ett mål att äga ett till skogsbolag, och att SCA ska växa till 5% av innehavet. Kan även tänka mig lyfta in Acadian Timber, Holmen eller Stora Enso.

Testade att aktivera google adsense. Få se om det kan ge något. Om det blir irriterande får jag stänga av det

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar