lördag 31 december 2022

Genomgång sparandet 2022

Ah 2022 vilket år. Året då man dumpade väskan och började om. Så kan det bli. Köp- och behåll. Ja eller hur.

Så här ser väskan ut nu












Slits mellan dilemmat att köpa de bolag jag vill äga och de jag borde äga för att få igång kassaflödet. Så planen är att köpa 2/3 högutdelande bolag/ETF:er medan 1/3 är av lågutdelande men med godare tillväxtutsikter.

För att inte jag ska hamna efter index med ett stort gäng mogna damer så investerar jag utdelningarna i indexfonder.  På så vis kan man säga att varje utdelning minskar bolagsrisken

Kommer att ha ca 15-20% i SE och max 30% SE+Norden. Merparten i US och CA. En liten stek i Australien och civiliserade delar av Asien.

Just ja, ligger ca 75% likvid för tillfället. Har prioriterat buffertsparande, amortering samt roliga saker för familjen senaste halvåret. Men planen att trappa ner på arbetslivet vid 55 är kvar.

Det märks att 2022 är ett år då kriget kom. Piller, olja och vapen har gått bra. Räntekänsligt såsom fastigheter har fått sig hårda smällar. Särskilt i SE. US-fastighetsbolag verkar ha klarat sig lite bättre. 

Sålde castellum. Enda anledningen att äga castellum var den säkra utdelningen. Eftersom det blev en lekplats för storhajar och bolagets fastigheter egentligen är ganska mediokra finns ingen anledning att äga det som liten utdelningsinvesterare. Finns bättre bolag att äga.

Barnportföljerna har tagit sig hårda smällar, men ungefär som index


Är nöjd med barnportföljerna. Så skulle det ser ut om jag skulle fokuserat på totalavkastning och säkerhet framför kassaflöde.  Global Index är på topp som det "ska" vara, iaf om man är en novis som jag. Investor har en välförtjänt andraplats. Latour har tappat otroligt men trots det behåller den sin tredjeplats.

Nej, nu ska jag ut i snöblasket och försöka mig på årets sista motionspass.

Hoppas på ett gott nytt år, även till er

6 kommentarer:

  1. Intressanta ord, tack för genomgången. Själv behåller jag det mesta, så även CAST. Vem vet vad som händer, 2023 ett oskrivet blad.

    Sköt om dig och familjen 2023 !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oskrivet blad, så sant som det är sagt. Men har lågt ställda förväntningar inför 2023 så det känns som det nästan bara kan överraska positivt.

      Radera
  2. Bra genomgång, kul att se hur din väska börjar växa till sig igen. Vi fortsätter tugga snack under 2023! Hoppas du och familjen fått en bra start på 2023.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanx bro. Väskan börjar ta form. Kul att välja ut varje pusselbit. Ha det bäst

      Radera
  3. Just utdelande ETF:er har jag börjat fatta mer tycke för. Likt en traditionell aktiefond slipper man bolagsrisken plus att köp/sälj går fort. Dessutom är det roligt med utdelningar.

    Gott nytt år och god fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser helt klart fördelen med utdelande ETF:er. Extremt låg risk på bekostnad av lite sämre prestanda. Det kan jag köpa. Jämför man t.ex VHYL med en "globalfond" är VHYL en säkrare placering. Mindre volatil och bredare

      Radera