fredag 21 maj 2021

Veckans transaktioner

Försäljningar 
  • T
    • Knoppar av mediadelen
      • Inget utdelningscase
      • Får se om kusinen från landet, Telia också knoppar av. 
        • De brukar göra som storebror
    • Utdelningssänkning minst 40% fr.o.m. 2022
      • Det var för utdelningen som jag köpte T
        • Viktig lärdom - köp aldrig ett bolag enbart för utdelningen
      • De kraschar sin 23-åriga streak med utdelningshöjningar
    • Totalavkastade 10% 
      • Ibland har man tur
      • Köpte T i februari
Inköp
  • Skanska
  • Telia
  • Lifco
  • Yara
  • Telenor
  • ABBV
    • Från T
  • Sagax A
    • Till barnportföljerna

Utdelningar

  • PG
  • TXN
  • Europris
  • Latour
  • Yara
  • Vonovia 
    • Har inte kommit än





Aktiesplittar
  • Har varit ordentligt med splittar senaste veckorna
    • Ja det är ju bra att kursen stiger 
      • Vore desto bättre om intjäningen hinner ikapp kursstegringen
  • Lifco 5:1
  • Hexagon 7:1
  • Investor 4:1
  • Nibe 4:1
    • Nästa vecka


Nordea

  • Från och med i höst kommer personkontot att ingå i något som kallas vardagspaketet. Säkert ett bra paket men jag som är i ackumuleringsfasen har bara behov av att sätta in pengar och inga uttag. Så det paketet är värdelöst än.
    • Viktigt är att alla som har personkontot kommer att belastas med 39kr/mån från hösten
    • Kundtjänst löste det genom att ta bort mitt personkonto och ersätta det med ett förmånskonto.
      • Kan inte swischa in pengar längre, måste göra banköverföringar.
  • Det är en rad försämringar som uppstått senaste halvåret och det är snart öppet mål för nischbanker eller andra banker när Nordea kastar in stafettpinnen och överger småspararna.
  • Har kvar Nordea tillsvidare, men blir det fler försämringar så...
  • Cred till Nordea Livs kundtjänst (via mail) som alltid gör ett bra jobb, de gör vad de kan!




6 kommentarer:

  1. Hej!
    Fundera också på att sälja T.

    Är ett halvtidsjobb att ha koll på alla splittar och uppköp.
    Har tex TRE Kronor och klövern.

    Gjorde en test med Sampo. Sålde före Xdag och köpte tillbaka. Min utdelning efter alla avgifter blev 16,50. Får vara nöjd med det!
    Nordea har väl inte fixat den finska källskatten som dem gjorde med den norska?

    Håller med ang Nordea.
    Vi får ser vart det tar vägen

    Har nu en fin helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Stefan
      Jag sålde T efter noga övervägande. Var inte helt självklart beslut.
      Mycket spin-offs nu.
      Nej Nordea har inte fixat finska källskatten lika bra som norska. Det är trevligt med ingen källskatt alls. Börjar spana allt mer mot Norge.

      ha en kanonhelg!

      Radera
  2. Jag kan inte påstå att jag övervägt dess mer kring T, försökte köpa mer i senaste dippen men lade mig lite för lågt, nu har de vänt lite upp igen. Avvaktar och ser vad som händer med både DA och avknoppningar och effekterna av detta.

    ABBV är mitt 4e största innehav och där kan jag definitivt tänka mig att öka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sannolikt blir det så att T ger ca 4% i DA någon gång under 2022 och mediadelen kommer att bli icke-utdelande.
      ABBV är ett fantastiskt företag som är starkt beroende av ett preparat. Men svårt att inte öka i denna godbit

      Radera
  3. Själv ökade jag något i T är 4% förväntad da längre fram är väl ändå ok? Klart sämre än dagens men troligtvis blir det fortsatt en stabil utdelare.

    Usch för Nordea, låter drygt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. 4% är OK men då har jag krav på högre utd.tillväxt. T:s 2% duger inte då. Visst kan avknoppningen växa och stå för tillväxten men det är en joker. Min säkerhetsmarginal tillåter inte för många jokrar. Har nog med problem med SBB och EKB/häkten :)

      Radera