fredag 30 april 2021

Veckans transaktioner

Härliga tider att stå mitt i utdelningsregnet och konstatera att den här månaden är personbästa, ingen annan månad har jag fått ta emot så här trevliga belopp. Kan det bli bättre? Ja redan nästa månad är prognosen ännu bättre. 

Köp- och behåll kräver verkligen tålamod, ett tålamod som få besitter. Jag hoppas själv att jag inte säljer rubbet och går all-in i raketen Evolution(*). Utdelningar gör den långa resan mycket behagligare när man ser höghastighetstågen rusar förbi. Det är ungefär som att få lördagsgodis när andra vaskar skumpa varje dag

Följande utdelningar har jag tagit emot denna vecka: 
  • Tele2
  • Lifco
  • Cibus
  • Toronto-Dominion (TD)

Följande inköp har gjorts
  • SBB B
  • Intrum
  • Nibe
  • Skanska
  • Essity 
  • Europris (nytt)
    • Favorit i repris
  • Telenor (nytt)
    • -||-
  • Yara

Reflektioner
  • Svolder ligger jag nu +150% på, inget fel i det. 
    • Men den handlas till en premie på 28% i en fullt replikerbar portfölj
    • Avskyr att sälja men jag kanske måste hyvla lite
      • Var sätter jag då pengarna?
        • Investor handlas fortfarande till rabatt
        • Det mesta är antingen dyrt eller jättedyrt
    • Samma fenomen för Latour och Bure
      • Latour köptes till 30% premie och ligger nu på 50%
        • Var kommer Latours tillväxt framgent som motiverar värderingen? 
  • Rapportsäsongen går mot sitt slut och istället för att kommentera varje bolag så summerar jag det med att det ser bra ut. 

(*) Har inget emot Evolution och äger dem själv indirekt genom fonden TIN Ny Teknik. Visst är man sugen.. 

4 kommentarer:

  1. Ja, just nu regnar det in utdelningar. Ska bli intressant att göra den månatliga sammanställningen för April månad.

    Fina inköp myntaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack där NLI, ser fram emot sammanställningen om du lägger den på bloggen

      Radera
  2. Tar det inte emot att köpa norska bolag? Både norrmännen och finnarna har ju hutlösa källskatter, ja jag vet vi får tillbaka pengarna...men det tar ju 2-3 år eller köper du dessa via Nordea och slipper problemet helt?

    Vårens utdelningar går till SBB B då jag precis börjat bygga en position där. Känns som ett ganska säkert kort förutom den gode Ilija, man vet ju aldrig när han grips nästa gång...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kör via Nordea och ingen källskatt dras på norska aktier. Dock är det oklart hur det ser ut nästa år osv. Avtal kan ändras.

      Enig med SBB B. Ser två orosmoment. Baljan och kreditrating BBB-. Men tror det kan lösa sig.

      Radera