söndag 25 april 2021

Barnportföljerna uppdaterade

Så här ser barnportföljerna ut för mina fyra barn, de är i stort sett identiska




Det har varit bra fart på aktierna och fonderna senaste året




Planer framöver är att eventuellt ersätta Johnson&Johnson med LF Global Indexnära. JNJ ingår redan där och globalfonden kommer nog fortsätta att totalavkasta bättre än JNJ. 

I det stora hela är jag nöjd med portföljerna med Investor och Latour som tunga ankare. På tredje plats bör LF Global Indexnära vara.

Har som sagt fyra portföljer och det är som mest 10 år mellan yngsta och äldsta barnet. Det gör att det är en viss utmaning att hålla portföljerna rättvist fördelade i både innehav och belopp.

Så därför har jag använt mig av en kalkylator från z2036, a.k.a Stefan Thelenius för att räkna fram vad slutvärdet borde bli efter 20 år antaget sparande 500 kr i månaden.

Då fick jag se hur stort beloppet bör vara efter ett visst antal år och då när jag jämför detta för varje barn ser jag att det diffar -30% till +5% utifrån den planen. Det gör att jag nu viktat om inbetalningen en aning så jämvikt kan uppstå.

2 kommentarer:

  1. Grymma portföljer, det där kommer barnen tacka dig/er för. Byt bort JNJ så har du magnifico!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för stödet, ska snäppa upp från AA till AAA imorgon

      Radera