fredag 1 januari 2021

Min Avanzaportfölj, hur gick det?

Har sett att många skärmdumpar börjar dyka upp där resultatet från året sammanställs av Avanza på ett ganska snyggt sätt. En del gör sina 200% och del är mer öppenhjärtliga och visar även resultat sämre än index. 

Min portfölj har gått bra om man jämför med stockholmsindex men lite efter DJ USA




Ändå har jag surdegar som xact högutdelande och telia i väskan som tynger ner. De som gått bäst är SCA, Svolder och Investor. 

Det kan låta lite konstigt för ett aktieproffs men jag bryr mig inte särskilt mycket om indexjämförelser. Ena året kan väskan gå bra, andra år dåligt. För mig är det viktiga att utdelningsbolagen skapar utdelningar, och tillväxtbolagen skapar tillväxt.

Däremot om väskan underpresterar mycket över lång tid är det annat läge.

För att vara helt transparent har Nordeaportföljen inte gått lika bra. Den har gått ca 6%(exkl. utd) i år. Så medel för mina väskor är i linje med snittavanzianen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar