fredag 25 september 2020

Veckans transaktioner

Har pratat med bloggrannen Dennis angående strategi och allmänna span och vi har båda konstaterat att vi har halkat efter i direktavkastning när vi fokuserat på bolag med lägre DA men större tillväxtpotential.

Så jag själv har nu som mål att vikta upp min portföljs totala DA från 2,8% till 4%. 

Inköp

  • Avanza Bank Holding
    • Gynnas av det svenska samhällsbygget
      • Privat pensionssparande blir allt viktigare när fler munnar ska mättas.
      • Allmänna pensionen kan man nog inte räkna med
  • Castellum
    • Utdelningen återinvesterades
  • Securitas (Ny)
    • Köprekarna haglar
    • Surt att de ställde in kupongen för 2019 men det kommer fler år
    • Gynnas av den svenska samhällsbygget
  • Xact Norden Högutdelande
    • Utdelningen återinvesterades
  • Sampo
  • UPM-Kymmene
  • Kesko (Ny)
    • Behöver vikta upp konsument stabil rätt mycket
    • Tog en startpos
      • Den är rätt övervärderad
Utdelningar
  • Xact Norden Högutdelande
  • Axfood
    • Investerades i Castellum
  • Castellum

Det blev nästan en temainvestering mot Finland denna gång. Inte konstigt då det finns många bra bolag i det landet. Finland är lite grann vad Sverige kunde ha varit om vårt rike inte vanstyrts i årtionden. Förutom de redan inköpta bolagen kan jag tänka mig att plocka in Kone, Kojamo och även Fortum.

8 kommentarer:

  1. Helt rätt Myntaren, supergivande samtal senast. Bra köp!
    Superkul att du också plockade in Kesko som har bra medvind.

    Jag köpte in mig i XACT Norden Högutdelande igår, får skriva något inlägg om veckans transaktioner i helgen.

    Har några potentiella kandidater som vi skulle kunna kika kring i helgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter spännande med kandidaterna, vi får absolut dra ett snack

      Radera
  2. Fina köp!
    Själv fundera jag på att ta rygg på Investor och köpa fler Electrolux

    SvaraRadera
    Svar
    1. Investor funkar alltid. Ingår inte electrolux redan i Investor?

      Radera
  3. Hej!
    Stämmer Investor har Electrolux men jag köper några extra där efter dagens utdelningsbesked

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synnerligen trevligt besked från elux. Hoppas också att Investor pytsar ut en hacka innan årets slut

      Radera
  4. Är han på väg att replikera min portfölj ? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror banne mig det. Antalet stiger igen

      Radera