söndag 20 september 2020

Få exponering mot Europa till en låg avgift

Förut direktinvesterade jag i europeiska bolag som var ointressanta men viktiga byggstenar i en långsiktig utdelningsportfölj. Det var bolag som Allianz och Unilever. Jag valde att plocka in dem genom en ETF som innehåller över 400 av de största europeiska bolagen. 

ETF:en som jag valt är iShares Core MSCI Europe UCITS ETF (IMEU). 

Största innehaven:

  • NESTLE SA
  • ROCHE HOLDING PAR AG
  • NOVARTIS AG
  • SAP
  • ASML HOLDING NV
  • ASTRAZENECA PLC
  • LVMH
  • NOVO NORDISK CLASS B
  • SANOFI SA
  • SIEMENS N AG
  • GLAXOSMITHKLINE PLC
  • TOTAL
  • UNILEVER NV
  • ALLIANZ
  • LOREAL SA
  • HSBC HOLDINGS PLC
  • BRITISH AMERICAN TOBACCO PLC
  • DIAGEO PLC
  • LAIR LIQUIDE SOCIETE ANONYME POUR
  • IBERDROLA SA
  • UNILEVER PLC
  • RIO TINTO PLC
  • ENEL
  • SCHNEIDER ELECTRIC
  • RECKITT BENCKISER GROUP PLC
  • BAYER AG
  • BP PLC
  • ADIDAS N AG
  • BASF N
  • DEUTSCHE TELEKOM N AG
  • ROYAL DUTCH SHELL PLC
  • ZURICH INSURANCE GROUP AG
  • KERING SA
  • AIRBUS GROUP
  • ROYAL DUTCH SHELL PLC CLASS B
  • ABB LTD
  • BHP GROUP PLC
  • BNP PARIBAS SA
  • VINCI SA
  • DAIMLER AG
  • PROSUS NV
  • LONZA GROUP AG
  • DEUTSCHE POST AG

Avgift: 0,12% (ev. courtage och valutaväxling tillkommer)
ISIN: IE00B1YZSC51
Utdelningsfrekvens: Kvartalsvis. Feb, maj, aug, nov
Aktuell DA: 2,4%
Utdelningshistorik: (EUR)

2019 0.4259
2018 0.6858
2017 0.6397
2016 0.6435
2015 0.6065
2014 0.5383
2013 0.5086
2012 0.5604
2011 0.5094
2010 0.4327
2009 0.4364
2008 0.5731

Länk till IMEU:s hemsida
Länk till Avanza

Mina åsikter


IMEU ger en bred exponering till Europeiska bolag i ett nafs. Att ETF:n delar ur kvartalsvis de lite mer torrlagda månaderna till en låg avgift gjorde att jag har valt att slå till på den här. Har i flera omgångar gjort inköp Den upptar nu ~3% av min portfölj och jag skulle lätt kunna tänka mig vikta upp den till 15%. 

Risken är extremt låg då bolagsrisken är eliminerad med 400+ bolag. Motpartsrisken är mycket låg då ägaren av iShares är BlackRock, ett av världens största finansiella institut. Samtidigt är IMEU fysiskt replikerande, vilket i praktiken innebär att det är du som är ägare till de underliggande innehaven och att iShares köper de underliggande tillgångarna och följer inte bara ett index, som trackers gör.

IMEU har Irland som hemvist och de drar ingen källskatt på utdelningarna. Därför valde jag att ta in den i en ISK då jag gillar att direktäga värdepapper.

Utdelningstillväxten har varit god men spretig, som väntat sänktes augustiutdelningen och man kan räkna med ett lite kärvare år.

Som vanligt är det här ingen köprek utan jag hoppas att inlägget ger en inblick i en vettig ETF. Det finns säkert flera jämförbara ETF:er och jag utvärderar ständigt alternativen.

2 kommentarer:

  1. Kollat på denna jag med och allt verkar bra förutom en väldigt låg da, synd att den är så pass låg.

    SvaraRadera
  2. Om man antar att den kommer tillbaka till pre-corona-utdelningen ligger DA:n på 3%. Inte omöjligt att den växer till 4% på några år. Då är den helt ok.

    SvaraRadera