tisdag 18 februari 2020

Northview Apartment REIT

Northview Apartment REIT (NPRUF/TSX:NVU.UN) är Kanadas största privata hyresvärd och ett börsvärde på CAD 2 Mdr. De skapades 2015 efter en sammanslagning av två bolag.




 Som du ser är lägenheterna spridda runt Kanada och uthyrningsgraden varierar friskt.

Det intressanta är att man har högre avkastning på sina lägenheter i de glest befolkade områdena. Det beror på bostadsbrist och har därmed kunnat höja hyrorna.

Tillväxt sker genom

  • Organiskt
  • Förvärv
  • Renoveringar
    • man renoverar och höjer hyran




Substansvärdet per aktie(enhet) har ökat med 36% på tre år och totala tillgångar 42%. Antalet aktier har ökat med 38% under samma period. En viss utspädning till aktieägarnas nackdel.


Inkomsterna ökar men FFO per enhet minskar och utdelningsandelen minskar



Balansräkningen


Det här är en REIT. Dom tar in pengar externt för att kunna växa. Då ökar skuldsättningen. Det är normalt för REIT:ar. NPRUF:s skuldsättning ligger på 10,1 x EBITDA. Det är normalhögt för en lågriskverksamhet.

Räntetäckningsgraden är på 2,88 och inga större lån måste omförhandlas i närtid.


Utdelningar


Just nu en smaskig DA om 5,07% som betalas ut månadsvis. För den som lagd åt utdelningstillväxthållet som jag, blir man först besviken. Den är 0,0%. Sedan de började med utdelning har de pyntat ut samma belopp. NPRUF har sagt att man får den här utdelningen så länge som de befinner sig i stark tillväxt. 

Här brukar jag normalt sett slänga prospektet i papperskorgen och gå vidare.

Men jag har tänkt om. 

Det här är ett bolag som befinner sig i tillväxtfasen. De behöver pengarna för att de kan ge bättre avkastning på dem än att bara dela ut. 

Sen 2016 har de haft en kursökning om 20% per år. Där får man betalt. 

... och 5,07% per år medan man väntar.


Värdering


Kursen är CAD 32,37 och FFO(utspädd)/enhet är CAD 2,11 vilket ger ett pris/FFO på 15,3. Det är ett normalt p/FFO. 

Pris mot bokfört värde är 1,04

Simplywall.st värderar den till en rabatt om 23% mot sitt rättvisa värde.

Av de 10 analytiker som bevakar bolaget sätter 6 behåll, 2 köp och 2 starkt köp.

Slutklämmen


Jag gillar den defensiva kvalitén i bostadsbolag. Bostäder behövs. Kanada har liksom Sverige en stor migration. Folk från hela världen, särskilt arabländerna, bosätter sig i Kanada. Fördelen är att det driver upp priser och gör lägenheter till en lyxvara. Nackdelen ska jag inte prata om nu, för jag är på bra humör.

Övriga bolagsspecifika nackdelar är att uhyrningsgraden i vissa regioner inte är på topp och att utdelningsandelen ökat något.

Slår jag till på detta bolag blir det en omläggning av min strategi där jag kräver minst 3% i utdelningstillväxt.

Jag är nöjd med att jag kan tänka utanför utdelningsboxen och se värde i kurs, återköp och utdelning. 

Är det någon som har koll eller äger detta bolag?

5 kommentarer:

  1. Har det på bevakning som tänkbar kandidat.
    Min egen strategi är en blandning av lite högre DA med lägre DAtillväxt och lägre DA med högre DAtillväxt. Jag försöker nu gå lite åt andra hållet jfrt dig och satsa mer på högre DAtillväxt.

    Northview Apartment är definitivt en tänkbar kandidat med min strategi iallafall.

    SvaraRadera
  2. Verkar vara ett säkert bolag att äga. som alltid med fastigheter är läget det viktigaste. Det är en aning svårbedömt.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Det lades nyligen ett bud på företaget, för uppköp Q3 2020.

    Här är info: https://www.northviewreit.com/investor-relations/media-releases/m/1987789

    SvaraRadera
  5. Jag har kikat ett tag på det också och det passar bra in i portföljen. Slog till idag med en mindre post och jag gillar din summering som fick mig att bestämma mig till slut.

    SvaraRadera