söndag 16 februari 2020

Har öppnat ISK hos Nordea

Tänker inte sponsra Avanza med några fler nyinköp, endast återinvesterade utdelningar.

Det är så pass stor prisskillnad att det inte är värt hålla på med dem längre.

Ett enkelt exempel

  • Kostnad för att köpa aktier för 5.000 hos
    • Avanza (0,25%) 12,5 kr
    • Nordea (0,06%) 3 kr


  • Kostnad för att köpa aktier för 10.000 hos
    • Avanza (0,25%) 25 kr
    • Nordea (0,06%) 6 kr


Fyra gånger billigare...

En rävig inlåsningseffekt har Avanza lyckats med då de tar betalt för att flytta ISK till en annan aktör. Tror det var 39 kr per värdepapper.

Den avgiften tar inte Nordea ut.

Nordea känns klart ärligare.

Platt courtage 0,06%, inga trixiga courtagenivåer, ingen upplevd inlåsningseffekt.





Avanza har nått sitt bäst-före-datum

11 kommentarer:

  1. Jag överväger starkt att följa ditt exempel. Avanza kan inte leva hur länge som helst på att de har en bra plattform. Återkom gärna med en rapport om hur bytet gått, hur du upplevt Nordea Investor. /T

    SvaraRadera
  2. Så om man över lite tid investerar 1 miljon uppdelat på låt oss säga 200 tillfällen så blir det totalt 1900 kr mer i courtage, eller 9,5 kr per köp.

    Om 95% av dessa köp är buy and hold forever för att erhålla kontantudelningar så blir i princip dessa 1900 kr en merkostnad du har på Avanza för plattform och kanske viss bekvämlighet (inte för att det nu spelar någon roll egentligen).

    Ska man göra frekventa köp (och kanske sälj) är fördelen naturligtvis större.

    Öppnade ISK och KF på Nordea för några år sedan, men inga pengar där ännu. Det var ingen rolig sida att vara inne på men jag var väl alltför van vid Avanza eller så är jag inte så förändringsbenägen.

    Ska logga in på Nordea igen och kolla runt lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dina siffror stämmer, 1900 är kanske inte så mycket att höja stridsflaggan för, Avanza har en långt bättre plattform så det kan vara värt det. Det jag inte gillar är Avanzas rävlgia stil, där courtageklasser är inräknat.

      Startar upp ett litet provsparande på Nordea. Obs välj att logga in med Nordea Investor och inte Nordeas gamla sida från 1981.

      Radera
    2. Det är en Bank, där en massa Bankmänniskor (ekonomer av varierande grad) jobbar, på en arbetsplats som har öppet typ kl 10.30 - 14.00 och inte hanterar kontanter.

      Det är per definition rävigt ;)

      Däremot skulle Nordea ha en fast avgift på 24 kr/månad för något svammelpaket trots att jag uttryckligen nekat allt dylikt när jag skapade konto där utan att ens sätta in några pengar. Fick ett brev hem om det. Blev i princip tvungen att mordhota dem innan de backade.

      Radera
    3. haha ursäkta att jag skrattar men det låt roligt, jag lyckades nog slippa det där paketet. Inget än i alla fall.

      Radera
  3. Hej Myntaren!
    Jag har både Nordea och Avanza.
    Pllattformen är klart bättre på Avanza men jag har nu kommit in med Nordea Investor och har inga problem.

    Alla köp över 600 kr gör jag på Nordea pga courtaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart dra ribban på 600. Tack för kloka åsikter som vanligt Stefan

      Radera
  4. Hej Myntaren.

    Jag upplever att både Nordea och Avanza har sina för och nackdelar. Skulle jag från början vart kund hos Nordea hade jag nog samlat mitt sparande där. Men annars är det svårt att få ut likvider från kontot om man inte använder deras vardagstjänster som kostar pengar varje månad. Källskatten är ett annat plus samt det låga courtaget. Avanza är lite dyrare på aktiehandel. Men istället kan man få en räntefri kredit samt en gratis fond. När man blir PB kund får man lite bättre förmåner också. Förutom det tycker jag deras tjänst fungerar felfritt överlag. I dagsläget tycker jag som dig att 0.25% är ett högt pris efter att alla andra banker sänk. Tog tom emot att handla för de priset. Så jag är glad att ha 0.15 % nu även om 0.06 % vore bättre ändå. Ett tips om du ska flytta värdepapper från Avanza är att avsluta ditt konto samtidigt. Då blir flytt av svenska värdepapper gratis. Tyvärr låser Avanza in sina kunder som äger utländska innehav. Dessa kostar alltid att flytta och är även dyra att sälja pga växlingsavgifter. Hoppas det fungerar bra med Nordea framöver. Uppdatera gärna tids nog vad du tycker om deras tjänst.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för gediget svar Slimis. Angående att få ut pengar från Nordea var inte så svårt för mig. Gjorde ett återköp till personkontot och swischade dem till mitt bankkort hos SHB. Förstår dock att banker vill att man ska vara huvudkund hos dem och de gör allt de kan får att uppnå det. Bra tips angående avslutet av kontot, det kan bli aktuellt efter utdelningssäsongen är över för denna gång.

      Kommer att dela med mig av mina erfarenheter av ISK hos Nordea

      Radera
  5. Hej antingen har Avanza ändrat detta sedan början på året eller så har ni missförstått det.
    39kr per värdepapper gäller flytt till andra personer. Kostar 0 kr att flytta till sig själv.
    Dessa priser gäller både inom Avanza och till andra banker.

    Mvh Isak

    SvaraRadera