fredag 10 januari 2020

Span och inköp

Följande har köpts senaste veckan

  • XACT Hdiv
  • Equinor

Spanar på dessa värdepapper

  • Ännu fler XACT Hdiv
    • Låg risk
  • Fortum
    • Dålig historisk utdtillväxt men proffsen tror på ändring där
    • Låg-medel risk
  • EIFZF
    • Behöver öka upp och tror stunden är nära nu
    • Genomsnittlig utdelningstillväxt ~5%
    • Månadsutdelare är alltid trevligt
    • Medel risk
  • MRK
    • Samma DA som JNJ men högre förväntad tillväxt
    • Inte samma goda historik som JNJ dock
    • Låg risk
  • ENB
    • DA 6,22%
    • Genomsnittlig utdelningstillväxt ~12%
      • 5%-7% är realistiska tillväxtförväntningar framöver
    • Ratad bransch
    • Höjt utdelningen 24 år på raken
      • Utdelningsaristokrat i år?
    • Hög politisk risk
  • LEG
    • Höjt utdelningen i 46 år på raken
      • Utdelningsaristokrat
        • Fyra år kvar till utdelningskung
    • Genomsnittlig utdelningstillväxt om 5%
    • DA 3.23%
    • Låg risk

Höll på att glömma utdelningarna. De är inte så många i januari men här är de som kommit in i veckan

  • MRK
  • Cibus

Slutklämmen

Slits mellan två världar. Den ena är aktier med hög utdelning men obefintlig tillväxt och de som är motsatsen. Det är en svår balansgång. Skulle helst vilja köpa Microsoft, Alphabet, Adidas, Louis Vuitton med mera, samtidigt kan jag inte vänta 20 år innan de börjar ge avkastning. Vill inte sälja aktier för att köpa vinterdäck.

Börserna är på ATH och det är svårt att hitta kvalité med vettig prislapp. Det mesta har ökat 30% på något halvår bara, så det tar emot psykologiskt att snitta upp sig. Så klart säger det inget om värdet men då jag kollar på bolagen i fråga ser jag att det ofta är p/e > 20 och en saftig premie mot substans då det är realtillgångar.

Så svårigheten är att inte köpa skit men ändå få en hygglig direktavkastning när allt blivit övervärderat.

7 kommentarer:

  1. XACT Högutdelande känns som en superbra bas till en utdelningsportfölj. Riskspridning och fina bolag till låg avgift. Bara att köpa in sig regelbundet.

    Resterande aktier tycker jag är bra spaningar, inget negativt att säga om de.
    Tillväxt på 5% är väl OK men finns lite roligare.

    Speciellt om du kikar på ditt nuvarande resultat: "Har som bekant ett fokus på utdelningstillväxt och det har för året blivit ett gott utfall. För året 2019 snittas en utdelningstillväxt om 9,3%, detta kan jämföras med 2018 som låg på 6,93%. "

    Du slår ju redan nu denna nivån, finns det höjd för att tillväxten ökar i tex (LEG) & (EIFZF)?

    Angående slutklämmen: Jag tror mycket beror på vilken fas i livet man befinner sig, vilken typ av grundportfölj man har sedan tidigare och vad man har för mål.

    Rent spontant känns din portfölj väldigt fin med bra utdelningstillväxt. 2019 blev det 9,3% för din del, vilket är riktigt imponerande. Ingen dålig löneökning!

    Man kan inte få allt utan man får välja. Jag tror att blandningen är en grym kombo fast att man ska ha en fin grund att stå på från början.

    Fortsätt med din inspiration, trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Dennis och tack för insiktsfulla tankar. Har funderat rätt mycket på det här igår och i morse. Min strategi är att nå >3% utdelningstillväxt. Det är inte ett högt ställt mål. Så klart är det bättre med 10%, men då får man oftast ge avkall på DA. Nu när allt gått upp i pris blir det inte lika lätt...

      Trevlig helg!

      Radera
    2. Förstår dig helt och hållet.
      Jag funderar också väldigt mycket kring detta.
      Mycket beror på vilken tidshorisont man har innan man behöver plocka ut utdelningarna. Därför tog jag beslutet att plocka bort prefferna helt och hållet.

      Jag ligger inne på 31st vårar och har en stor resa med många år kvar innan jag rör utdelningarna från min portfölj. Fullt fokus på hög sparkvot utan att missa lyxen i vardagen och återinvestera utdelningarna.

      Utan att veta exakt så tror jag din grundportfölj är väldigt fin och att hitta utdelningar som ligger mellan 3-5% DA med utdelningstillväxt på >3% är nog väldigt smart drag.

      MRK & XACT känns väldigt intressanta just nu.
      På hemmaplan tänker jag öka upp EQT mera.

      Övriga spaningar som jag kikar på är:
      UNP (USA största järnvägsoperatör)
      LMT (Teknikaktie, försvar, rymd & forskning)

      Radera
    3. Instämmer om MRK och XACTHdiv. Såg att UNP har väldigt trevlig utd.tillv. för att vara en järvägsoperatör. Värt kolla närmare på. LMT har jag på bevakningslistan.

      Vid 31 hade jag nog satsat på 75% DA 2-3% och 25% DA 3-6%

      Radera
  2. Min avsikt är att skapa en mix som ger runt 5% genomsnittlig DA, dvs både lite mer spekulativa innehav och andra som känns säkrare. Försöker plocka ihop det bästa från båda sidorna, som nu senaste utvärderingen vilket visade på ungefär 5% DA och ungefär 5% utdelningstillväxt.

    OM det fungerar får jag återkomma till om 5 år :) Momentant kan man drabbas av plötsliga "insikter" eller kanske snarare ingivelser. Man kan grubbla ihjäl sig kring hur man ska agera. Det viktiga är nog ändå att hålla en röd tråd oberoende om man väljer min strategi eller att ha allt i Spiltan Aktiefond Investmentbolag- Agerar man på varenda ingivelse så kommer det att bli jobbigt. Sov på saken är min melodi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också en mix men den är på 4,3% för att vara exakt. Det är mer ett riktmärke än ett spikat mål. Den justeras med åldern. Faran är att man börjar köpa skräp vid 80+?

      Det är viktigt att inte agera impulsivt. Själv håller jag på att funderar fram och tillbaka. Men det är som du säger viktigt att falla tillbaka på sin strategi

      Radera
  3. Hejsan Myntaren, en fråga: hur mäter du utdelningstillväxt? Inte helt enkelt tycker jag, bokför årdutdelningarna på alla innehav årsvis men inte helt säker på hur det bör göras faktiskt.

    SvaraRadera