torsdag 12 december 2019

Veckans inköp

Har nyss avklarat ännu ett härligt skidpass. Kul att svischa förbi alla medåkare och man ser träden passerar snabbt som i ett TV-spel. Ett kvitto på att konditionen inte sviker en allt för mycket. 

Jag är inte den som tar tid eller är med på officiella tävlingar då jag tycker att tidtagning förstör själva upplevelsen. Det gäller både skidåkning och löpning. 

Det är lite grann samma sak med aktierna, jag bryr mig inte nämnvärt hur det går för grannen(index), det viktiga är att jag själv får ut det jag vill av mina investeringar. 

Följande har inhandlats i dagarna:

  • XACT Hdiv
    • Låg risk och hög utdelning, ljuv musik i mina öron
    • Upptar nu 3,2%. Den ska upp till minst 5% i alla fall
  • StoraEnso
    • Fortfarande rätt hygglig DA då Stora inte rusat lika mycket som andra skogsbolagen

Har som vanligt span på gång

  • Philip Morris International
    • Har ingen exponering mot tobaksindustrin
    • Hatar själv allt som har med tobak att göra men den är lönsam trots allt
    • Inte helt mörk framtid som man lätt kan tro
  • Per Aarsleff Holding
    • Dansk bygg
    • Håller på att analyserar och det ser intressant ut
  • Tryg
    • Ännu en dansk, behöver ingen närmare presentation
    • Bra combined ratio
    • Störst i DK
    • Vettiga siffror, ingen raket men stadig bit

11 kommentarer:

  1. Fina köp där Myntaren köpte själv Stora funderar även på Finska UPM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Stefan. UPM är ett väldigt välskött industribolag med lite skogsägande. Deras massafabrik i Uruguay kommer att börja ge fint tillskott till VPA om några år. För den långsiktiga är det en bra investering.

      Radera
  2. Fina köp. Två av mina största innehav!

    Ser själv positivt på skogssektorn och äger Stora Enso, SCA, UPM-Kymmene och BillerudKorsnäs. Tror det kommer bli fantastiskt i det långa loppet, med miljötrenden i ryggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra val av största innehav spartrollet! Skogsprodukter kommer att ersätta plast och det kommer bara bli allt större efterfrågan på dess produkter. Dessutom är biobränsle på frammarsch. Du har helt rätt

      Radera
  3. Hmm, lite surt med den starkare kronan den senaste tiden. Å ena sidan så får man ju mer för pengarna när man köper utländska aktier. Å andra sidan så sjunker månadsutdelningen i SEK när den svenska kronan ökar i värde. Har inte riktigt bestämt mig för vad som jag tycker är bäst just nu, ha ha... Min hypotes är fortfarande att Sverige är ett sjunkande skepp på många sätt och vis och vill ha majoriteten av mina utdelningar i annat än SEK. Min målsättning är att flytta till varmare breddgrader när jag är runt 60 år gammal, dvs om ca 10 år, och då vill man ju inte ha allt i SEK... Hur tänker Myntaren om sin egen valutaexponering?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också noterat att kronan stärkts mot alla andra valutor. På lång sikt tror jag inte på Sverige och jag förstår att du vill lämna det sjunkande skeppet. Det kan aldrig vara sunt att investera större delen av sina pengar i en så liten marknad som den svenska. Lägg på dystra framtidsutsikter för landet pga alla dess "utmaningar".

      Jag är helt övertygad om att det är rätt beslut att övervikta utland även om USDSEK skulle bli 5kr igen.

      Då jag har tre barn i Sverige så kommer jag inte att flytta men visst finns en plan på lång sikt hur man ska ta sig ur eländet (gäller även barnen) men jag får se hur det hela utvecklar sig. Oavsett om en ny regering började ta tag i rikets problem nu med krafttag skulle det inte gå att ordna på 20-30 år. Så förslummat är landet

      Med den tråkiga prognosen vill jag ändå önska dig en trevlig helg

      Radera
    2. Fortsättning. Eftersom man vet hur illa ställt det är, är beslutet spikat att fortsätta investera i USD, EUR och andra valutor/marknader över lång tid. Då jämnar valutan ut sig. men det är inte kul att se utdelningarna minska.

      Radera
  4. Många svenska företag är väl att betrakta som globala, även avseende valuta. Men jag kan ha fel, det har jag haft förr ;) Speciellt om jag ger mig in i polemik med ärrade börsrävar som Ni.. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Helt rätt. De flesta noterade svenska bolag har försäljning i utländksa valautor så man "drabbas" ändå.

      Faran är att företagen kan avvecklas i Sverige i takt med laglösheten.

      Radera
  5. Otroligt dystra kommentarer men tyvärr instämmer jag. De senaste 20-30 åren verkar ha inneburit att ett fantastiskt land blivit ett misskött land där alla bara har rättigheter oavsett tillhörighet, ålder, åsikter och annat. Vilka klippor till politiker vi haft och har!...

    SvaraRadera