onsdag 18 december 2019

Jämför några olje- och gasbolag

Har roat mig med att jämföra lönsamheten hos tre Nordamerikanska olje- och gasbolag. Nämligen Enbridge ENB, Oneoke OKE och Inter Pipeline IPL.


I love the smell of råolja in the morning

Blev inspirerad av utdelningscyklistens analys av Inter Pipeline och ställde det mot mina portföljbolag ENB och OKE.

Ett vettigt och relevant nyckeltal i den kapitalintensiva oljeindustrin är ROIC, return on invested capital. Har därför satt upp det och några andra nyckeltal i mitt excelark.




ROICp/eDAUtd. andelRäntetäckningsgradskuld/EBITDAMaginalerFörsäljning
ENBEnbridge Inc6.29156.4%3.75.11StigandeStigande
IPLInter Pipeline Ltd7.2177.6%4.65.92StigandeStigande
OKEONEOK, Inc.9.3245.0%4.34.83StigandeStigande



Alla tre bolag uppvisar stigande marginaler och försäljning och skulderna är ungefär jämnstora och räntetäckningsgraden är helt ok.

OKE är klart högre värderad då dess p/e sticker ut.

ROIC då..

Även här sticker OKE ut som det bättre bolaget. OKE är helt enkelt lite bättre på att investera pengarna som de tagit in i företaget.

Hur har ROIC-trenden sett ut de senaste 10 åren för bolagen

















Här ser vi tydligt att ENB har en fallande ROIC, medan IPL går långsamt uppåt medan OKE trumfar.

Det delförklarar varför OKE värderas högre än de andra.

Slutsats är att OKE är lönsammare än ENB och IPL. OKE transporterar enbart naturgas i sina rörledningar. Naturgasbehovet förväntas ökas kraftigt framöver. Råolja väntas inte ha lika hög efterfrågan och därför kan OKE anses vara mer "framtidssäker"

4 kommentarer:

  1. Kanske köper en skvätt av både OKE och IPL, jag som har svårt att bestämma mig och gillar extrem diversifiering :) OKE har jag länge haft på bevakningslistor men inte kommit till skott, ENB har funnits en bra tid i min portfölj.

    Ha en bra kväll myntaren !!

    /Northern

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lider av samma diversifieringsproblem som dig Northern :). Nåväl, risken minskar ju i alla fall!

      Trevlig afton!

      Radera
  2. Tack Myntaren, bra inlägg som vanligt!

    Mvh Dennis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för berömmet Dennis, alltid kul att höra att det är till nytta

      Radera