fredag 22 november 2019

Jag sålde Orkla

Orkla har varit i min portfölj i två år. Utdelningen har stampat på med ett stagnerat tempo i många år

Men på sista tiden har den vaknat till liv och man förväntas höja utdelningen 10 öre om året närmaste åren. Från 2,6 till 2,6. Det är en utdelningstillväxt på 3,6%.

Tyvärr är det för lite och det kan vara så att Orkla äntligen är på rätt väg. En sådan jätte tar tid att styra om, och att få lönsamhet i livsmedel/konsumentledet år 2019 är inte lika lätt som 1989.

Sen i maj har kursen ökat 20%, surdegen har vaknat till liv.

Tog tillfället i akt och sålde alla.

Ska invänta lite intäkter i närtid för att trycka in dem på annat håll


4 kommentarer:

  1. Härligt att kunna bli av med surdegar! Vad lutar det åt för investeringar?

    SvaraRadera
  2. Till 99% säkerhet ska jag öka kraftigt i TXN. Det kan komma ett inlägg lite framöver om motivet

    SvaraRadera
  3. Bra där, Myntaren! Gillade inte heller utdelningstillväxten i Orkla och sålde av för några månader sen. Vi får väl se om man gjorde rätt.. . Sålde av laxföretaget Salmar i går (behåller Mowi) och köpte Equinor istället. Trevligt med fyra utdelningar/år (kompensation för avpolleterade Hemfosa)! Hoppas att övergången till förnyelsebart går bra för norrmännen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har länge funderat på equinor och jag är väldigt nära köpknappen. Det enda jag har emot equinor är slagig intjäning, men man kan inte få allt!. Såg att equinor har spännande vinfkraft på Doggers bank. Kan nog vara värt ta in 1-2% equinor.

      Radera