fredag 22 november 2019

Hur hittar man bolag med en vallgrav

Det är guld värt (i dubbel bemärkelse) att kunna hitta de bolag som kan skydda sin affärsmodell från konkurrenter. För det är inget vinnande koncept att bara konkurrera på pris, kolla livsmedelsindustrin, lövtunna marginaler. Det krävs extrema volymer för att ens gå break-even.

En vallgrav kan uppnås på många sätt


  • En stordriftsfördel/skalbarhet. 
  • Ett starkt varumärke
    • Ungar ska ha iPhones. Det viktiga är att det är ett äpple på chassit
    • 50+ gubbar ska ha Harley Davidsson
  • En fysisk realtillgång
    • Pipelines som går över länder och är flera hundra mil långa
      • Det är alldeles för kostsamt att konkurrera från noll
    • En fastighet i ett attraktivt läge
      • Läget är svårt att ändra. En stor befolkning ger hög efterfrågan
  • Läkemedelsindustrin
    • Ett framforskat läkemedel har uppfinnarbolaget ensamrätt på i flera år, det är en stenhård vallgrav, ända tills ensamrätten går ut
  • Inlåsningseffekt
    • Tänk Microsoft och molnet. De låser in kunderna i en prenumerationsmodell som de själva bestämmer priset på. Priset idag kan skilja sig från imorgon. Är man inlåst betalar man.

En vallgrav är inte statisk i all oändlighet utan de kan försvinna över tid. Snabbast sker det in föränderliga branscher. Ta teknikbranschen och Kodak. Kodak var ett starkt varumärke. Kodak ansökte om konkurs 2013.

Nu ska detta inte skrämma upp dig, utan poängen är att företag med stor vallgrav presterar bättre över tid än de utan.

Att finna dessa bolag


Ett sätt är att bli premiumkund(kostar pengar) hos morningstar.com så fixar sidan det åt dig.

Ett annat sätt (kostar inget) är att ta reda på det själv genom att studera siffror 10 år tillbaka i tiden

De nyckeltal som är relevanta är

  • Rörelsemarginal
    • Över 12% senaste 10 åren
  • Nettomarginal
    • Över 5% senaste 10 åren
  • Bruttomarginal
    • Över 15% senaste 10 åren
  • ROE / Avkastning på eget kapital
    • Över 20% den senaste 10 åren
    • Dåligt mäta i skuldsatta bolag.
  • ROIC / Avkastning på investerat kapital
    • Över 15% de senaste 10 åren
    • Bra då den tar med skulder
  • Ökande försäljning

Om det blir check på alla ovan så har företaget en klar vallgrav.  Företaget kan i princip bestämma priset på sina varor själv eftersom efterfrågan finns på produkten/tjänsten, inte på pris i första hand.

Själv tycker jag att stigande marginaler och ROIC är viktigaste att kolla på


En fallstudie.....











Det är check på allt. Ett fantastiskt företag. 

Utöver den sexiga vallgraven ovan finns en del bra och dåliga saker med TXN som är värda att veta

  • Bra
    • Produkterna är hett efterfrågade. Allting digitaliseras. 
    • TXN säljer mycket halvledare till bilindustrin. Alla bilar digitaliseras
    • Starkt varumärke
    • TXN har ett stort produktutbud. Allt från komponenter i ljudförstärkare, kretskort, processorer till finelektronik i mobilmaster
  • Dåligt
    • Hälften av försäljningen går till Kina. Tänk handelskrig
    • Halvledarindustrin är cyklisk
    • Bilindustrin är jättecyklisk
    • Tekniksektorn är snabbt föränderlig

Senaste Q3:an visade på svagare försäljning i samtliga affärsområden än förväntat. Därför har nu ett bra köpläge uppstått för den långsiktige.

Har själv ett gav på $99 så jag måste gratulera mig själv till detta. Dock är det här ett fantastiskt bolag och jag är beredd betala $117 på p/e 22,7 för det. Tror TXN kommer att kunna täcka utdelningen även om det krisar ordentligt, som man kan se är det bra täckning av det fria kassaflödet.

Nu när jag haussar ett bolag så här mycket är det väl passande på att dra den där floskeln igen. "Tänk på att aktier bla bla och gör alltid din egen analys"

Trevlig helg!

8 kommentarer:

  1. Bra inlägg och har tagit anteckningar för framtida screeningar. Tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för berömmet. Bra om det kommer till nytta

      Radera
  2. Cykliskt behöver man inte bry sig om som "dåligt/risk", det hörs ju på definitionen av ordet. Inte heller Handelskrig. Trump or No trump...ingenting kan stoppa globaliseringen och handeln som kommer därur.

    Bara kortsiktiga faktorer (risk för lokala minpunkter) om man ser på det hela långsiktigt. Hur ska man annars se på det ? Men det är naturligtvis min personliga uppfattning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enig, på kort sikt, närmaste åren kan det bli sämre men på lång sikt är det en vinnare

      Radera
    2. Menar att dämpa förväntningarna

      Radera
  3. Har naturligtvis TXN på mina bevakningslistor. Har ganska många i just det häradet som jag kallar "köp 3,5or". Det tar bara emot att lite att gå in på dessa nivåer. Men jag bör nog börja tänka om...alltså krydda med en del divgrowth som har vallgravar enligt din beskrivning. Avser att fyrdubbla min portföljstorlek nu på några år...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår tanken. Tycker det beror lite på hur gammal man år. Jag kör nog ca 50/50 högutd/divgro. Det är lite svårare med divgro för då finns en förväntad utdelningstillväxt som kan infrias eller utebli. Hur är uttagsfasen planerad? försäljningar och/eller utdelningar?

      Radera
    2. Jo, du har rätt. Jag börjar bli gammal. Jag begär nog inte mycket mer än 2-3% divro och 5% div då på det. Det klarar jag mig på, man får inte bli girig. Nån gång ska jag utvärdera hur mycket divgro jag egentligen ligger på. Det torde vara orimligt för nästan vilket företag som helst att långsiktigt ligga på ex 20% divgro.

      Alla innehav som lämnar DA som cash ska behållas. Fonder kan man ha och sälja andelar om man känner för en liten luxuryvaccation.

      Typ så tänker jag.

      Typ ;))

      Radera