måndag 25 november 2019

Dagens inköp

Ja då small det till på bankkontot och disciplinerad sparare som jag är for en redig bunt till aktiesparandet.

Aktier i följande bolag handlas

  • Texas Instruments TXN
    • Enligt plan
    • Premiumvärderad bland halvledartillverkarna men värt det
    • Bra bolag med taskig makro
    • S&P A+
  • Equinor EQNR
    • Spännande och lönsamt
    • Olja som börjat ta små steg med förnyelsebart
    • S&P AA-
  • Europris EPR.OL
    • Norsk lågprisretail
    • Vill få upp min DA lite
    • Stabil försäljning och marginaler trots retail
  • Merck & Co MRK
    • Ännu en hälsovårdsjätte
    • En intressant pipeline
    • S&P A

Det blev en del kvalité denna köprunda och en nykomling, MRK. Tog en liten startposition bara. En kläm-och-kännare.

9 kommentarer:

  1. Riktigt fina inköp! Speciellt TXN & MRK. MRK har jag också på min spaningslista och finns möjlighet att det blir en startposition där med.

    Härligt med lön och ökande utdelningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns växtpotential med TXN och MRK.

      Har du något på inköpslistan?

      Radera
    2. ITW & HD står inför bevakning. (ITW har du sedan tidigare)!

      Radera
    3. Fina span.

      ITW ska jag fylla på när(om) den kommer ner lite. Home Depot gillar jag, tankar om den kommer ner

      Radera
    4. Sitter med exakt samma tanke, väntar på att de ska komma ner lite! Tillsvidare så avaktar jag lite med köp tills jag hittar något bra läge. Har köpt rätt mycket nu på sistone som du märkt!

      Radera
    5. Jo det har ju varit en del köp från din sida. Tänkte först köra all-in på TXN men fic ken andra tanke timmarna innan. Så MRK blev lite av ett spontanköp, hade först tänkt öka i Vonovia men jag avvaktar för att se om det där hyrestaket i Berlin sprider sig

      Radera
  2. Har legat halvlågt ett tag nu. Möjligen får nästa kvartalsdrive bli att plocka in typ 15st nya innehav med lite lägre DA, kring 3-3,5.

    Måste fundilera lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar själv mixen mellan hög och låg DA. Är svårt hitta bolag med hög DA vars utdelning är långsiktigt hållbar men samtidigt vill man inte vänta 15 år innan YoC börjar komma upp till bra nivåer.

      Radera
  3. Man kan väl betrakta det som att man sänker risken. Men det där är i min åsikt otroligt svårt att sia om, vad som höjer respektive sänker risken 2 år framåt i tiden. Får bli någon form av kvalificerad gissning.

    SvaraRadera