lördag 26 oktober 2019

Utvärderar färdriktningen

Är lycklig delägare av ca 45 aktiebolag. Antalet är ganska stort och ibland behövs en översyn vad gäller diversifiering och avkastning.

Här under visas aktuell DA på den horisontella axeln och genomsnittlig utdelningstillväxt utslaget på de senaste fem åren på den vertikala.

Utdelningstillväxt och DA








Som utdelningsinvesterare vill man så klart ha så hög utdelning och tillväxt som möjligt. Bolagen inom dem gröna cirkeln utgör en bra början. Mitt senaste köp AbbVie ligger riktigt rätt i den grafen. De delar ut mycket och har växt snabbt på sistone.

Det är givetvis ingen garanti för att det ska bli så även i framtiden. Det finns ett gäng cykliska bolag där och då är en femårsperiod missvisande. Kan tycka att 15 års jämförelse är lämplig period för att täcka in senaste krisen.

I den blåa cirkeln erbjuds låg DA men god tillväxt. Här dyker några utdelningsaristokrater upp. 

Röda cirkeln är hög DA men låg tillväxt. En flock hundar eller fina kassakor?

Som du kan se har jag diversifierat aktierna brett. Har sett en del portföljer som bara är inom det röda. Det avråder jag starkt ifrån.

Givetvis är det totalavkastning som räknas i slutändan. Det hindrar mig inte att köpa aktier som har lägre DA än 2% och sälja av enligt 4%-regeln. Men det är så tråkigt utan pengaklirret


Branschfördelning




Snabb överblick visar att jag har enbart 3% teknik. Kan tänka mig snäppa upp den lite grann. Tips på stabila teknikbolag mottages.

Bank ska jag inte investera i på länge. Den andelen får sjunka med tiden.




6 kommentarer:

  1. Väldigt väldiversifierad portfölj, hur mycket tid lägger du ner på att bevaka alla innehav?

    När det kommer till techbolag är det svåra att det svänger snabbt i den branschen. Jag skulle säga att Microsoft är mest intressant långsiktigt, men utdelningen är väldigt låg.

    Kanske kommer förslag bland kommentarerna!

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Tjena Investment..Lägger ner några timmar varje dag. Så länge intresset finns är det inget problem. Vissa bolag bevakar jag bättre än andra. Den dag jag tycker det blir jobbigt växlar jag över till ETF:er.

    Ja snabba produktcykler är problemet med tech. Det som bäst för 20 år sen (IBM) är dekis idag. Microsoft har jag ägt en rejäl stek i, men sålde av till 40% vinst i för ett bra tag sen. För låg DA var säljargumentet då. Så här i efterhand går det att sälja av 4% av aktien varje år för att få sin avkastning.

    Tack för kommentar

    SvaraRadera
  3. Vad tror du om Broadcom (AVGO) som ett komplement till Texas Instruments? Har själv lite Texas men har funderat på att ev ta in lite Broadcom också. DA 3.66%, delar ut 50% av vinsten och utdelningstillväxten har varit ca 60% per år i snitt de senaste tre åren enligt dividend.com. Cisco är ju ett annat intressant alternativ annars... Ha en bra lördag, Myntaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Pedda

      Ska helt klart kolla upp Broadcom. Vet inget om det. Cisco har jag varit sugen på länge. Dess produkter är rätt viktiga. Tack för tipsen!

      Trevlig lördagskväll!

      Radera
  4. Hej Myntaren. Var en bra spridning i din portfölj :-) Har tyvärr inget bra tips på något teknikbolag då jag har dålig koll på sektorn.

    Önskar dig fortsatt lycka till med portfölj bygget.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Slimis. Tack för lyckönskningen!

      Ha en trevlig söndag

      Radera