tisdag 22 oktober 2019

Köpte XACT Högutdelande

Har länge sett bloggrannar slå till på den börshandlade fonden XACT Högutdelande (XACTHDIV), och har varit sugen till och från.

Det som hindrat mig tidigare är att jag till stora delar redan har innehaven och att jag därför inte behövde den diversifiering som den ger.

Detta sammantaget med avgiften 0,3% har gjort att jag dragit öronen åt mig. Vid närmare analys är den avgiften förmånlig med tanke på att kostnaden för att replikera innehaven (courtage, valutaväxling) lätt kommer upp i motsvarande belopp då fondens 45 innehav är noterade på de nordiska börserna.

XACTHDIV har också bytt index som det replikerar. Från ett lönsamt till ett politiskt korrekt, hållbarhetsindex. Det nya indexet har aningen sämre lönsamhet och det stör mig rätt mycket.

Nu har de aktier jag vill köpa på Stockholmsbörsen blivit så dyra att jag knappt köpt något annat än småposter.

Där kommer XACTHDIV in i bilden. XACTHDIV har en ungefärlig DA om 4,5% räknat på vårens utdelning. ETF:en innehåller bolag som ger fin utdelning men är alldeles för volatila för att jag skulle direktinvestera, men ger en total risknivå som jag finner acceptabel.

Nu dammade jag till på ett litet knippe och har tagit beslut att jag köper den här fonden tills den utgör en av mina större innehav. Just nu upptar den 0,07% av portföljvärdet, så det är bara att jobba upp den.

7 kommentarer:

  1. Helt rätt Myntaren, jag har samma taktik som dig när det gäller XACT Högutdelande. Just nu är det klassat som ett av kärninnehaven.

    Bra köp som vanligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Dennis. Ser ockdå den här som ett kärninnehah

      mvh

      Radera
  2. Hej Myntaren!
    Den är riktigt fin! Har en knippe själv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Stefan

      Stabilt. Jag är sist på bollen :)

      Radera
  3. Har också ett litet innehav i fonden men nu blir jag orolig. Vad menas med detta hållbarhetsindex? Det låter inte bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena dentysta...

      Sök vad Petrusko skrivit om fonden. Kan inte posta direktlänk just nu

      mvh

      Radera
  4. Köper regelbundet denna varje månad och jag hoppas att de kommer dela ut pengar mer 1 gång per år, som ryktarna säger!

    SvaraRadera