lördag 5 oktober 2019

Försäkringsbolaget Allianz utdelningshistorik

Har under senaste året börjat bygga upp en position i Allianz (ALV.DE). Det är ett av världens största försäkringsbolag och är ganska attraktivt om man är en utdelningsinvesterare. Här kan du beskåda hur bolaget skiftat ut pengar till oss aktieägare de senaste 13 åren.



Den genomsnittliga utdelningstillväxten under mätperioden är 26,9% per år och utdelningsandelen är runt 50%. Aktuell DA är 4,4%. Förutom utdelningar har de ett återköpsprogram, det ger ytterligare värde.

Inom försäkringsbranschen råder extrem konkurrens. Vem som helst kan köra en prisjämförelse på nätet och välja den billigaste försäkringen. Det sätter press på marginaler. Om man inte har ett starkt varumärke.

Det har Allianz. De har en liten vallgrav mot konkurrenter och en stark orsak till att jag investerar i bolaget. 

Analytikerna förutspår en utdelning för 2019 om EUR 9,58, det skulle ge en DA på 4,6% på nuvarande kurs och motsvarar en ökning på 6,4%

Försäkringsbolagens lönsamhet mäts bäst med combined ratio (CR). CR har hållt sig kring 94% över senaste 5 åren. Det är ganska högt men under 100 i alla fall. Detta kan jämföras med Trygs 84%, Gjensidiges 85% och Old Republic Internationals 97%.

Gillar försäkringsbranschens stabila kassaflöden, ogillar konkurrensen. Allianz är ett av de bolag som jag tror kommer att gå ut som vinnare på lång sikt. Allianz har varit noterade sen 1895 och de kommer nog att hålla på ett tag till.

11 kommentarer:

  1. Tjena
    Har Allianz på min framtida eventuella aktielista om jag får för mig att börja köpa aktier istället för fonder. Har bara en liten fundering. Sökte på total return men hittar bara på Seeking Alpha där jag tycker att den inte riktigt avkastar enligt mina mål. Vill självklart aktien/aktier ska avkasta bättre än indexfonder.. Senaste 10 åren 188,70% jämfört med S&P 500 252,37%. Om detta stämmer så kommer Allianz hamna längre ner på min lista..

    /Leva drömmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad lustigt att https://finance.yahoo.com skiljer sig så mycket från SA. Enligt yahoo ligger Allianz strax under index. Sen vet jag inte heller om utdelningarna är inräknade i graferna. (index och Allianz kurs)

      Radera
  2. Haha Eran fight mellan Indexfonder och aktier!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur. Det behövs för att kunna lufta våra investeringar😁

      Radera
    2. Eller lyfta våra investeringar.

      Radera
  3. Kul att tex se Latour senaste 10 åren +667% Investor +411% svårslagna siffror!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårslaget men känns som att de inte kommer kunna avkasta lika nästa 10 åren framåt. Bara min känsla. Annars grymma bolag som jag har via Spiltan Investmentbolag.

      Radera
    2. Rätt Stefan. Det bästa hittills har varit att köra investmentbolag. Siffrorna talar sitt tydliga språk. Tror Latour kommer att ha många goda år framför sig. När man kollar på innehaven så ser man att det inte är vilka bolag som helst

      Radera
    3. Gjorde ett inlägg.
      http://leva-drommen.blogspot.com/2019/10/investmentbolag-och-lite-till.html

      Radera
  4. Stämmer inte helt Spiltan Investmentbolag senaste 5 åren +97,8%, Latour senaste 5 åren 196,4%

    SvaraRadera