onsdag 9 oktober 2019

Årsredovisningar, flash eller terminal?

Har läst igenom en mängd årsredovisningar genom åren. Det är rätt intressant hur bolagens rapporter skiljer sig, inte bara de siffror som redovisas utan även allt runt i kring.

Kolla här på en av sidorna från H&M:s årsredovisning från 2018.







Det är som att bläddra i produktkatalogen på vilket modehus som helst. 

I USA är det inte lika vanligt och här kommer ett smakprov på sidan två hos ett av mina favoritbolag, Main Street Capital 


Siffror direkt. Inget flash eller glamour. Rådata och ingen luft mellan siffrorna. 

Det här inlägget har ingen poäng egentligen. Jag undrar om det finns risk för att siffror sipprar ut när grafikfolket ska lägga in sina superstora bilder i rapporten. Kanske hade rapporten kunnat släppas några veckor före om man inte ska slänga in bilder och pengarna kunnat användas i verksamheten istället?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar