torsdag 15 augusti 2019

En återblick på Main Street Capital

Main Street Capital(MAIN) (annonslänk) är ett så kallat BDC, business development company. BDC:er fyller en funktion där vanliga banker inte vill verka.




BDC:er lånar ut pengar till små och medelstora företag. Det finns större pengar att tjäna, men så klart då med högre risk. Bolag som MAIN hoppar in i bolag som har det lite stressigt med ekonomin eller behöver växa.

En av grundarna sitter i styrelsen, Vincent D. Foster äger 2,9% av bolagets aktier. Bolaget har bara 58 anställda och är beläget i Houston, Texas. Ledningen har jobbat tillsammans sen 2002.

MAIN har höjt utdelningen i 8 år på raken. Under finanskrisen så bibehölls utdelningen, vilket ändå kan ses som ett styrketecken, relativt sett.

MAIN är en utdelningsaktie och saftar på med 5.82% i DA. Utdelningshistoriken kan beskådas i bilden nedan



I grafen finns två mätetal viktiga för BDC:er. Det ena är NAV, net asset value. Dvs värdet på alla deras investerade tillgångar minus skulder. Då MAIN just nu handlas för $42 och NAV är $24.

Det ändra mätetalet DNII, Distributable net investment income, dbs hur mycket som finns utdelbart. Bolagsformen tvingar BDC:n att dela ut minst 90% av DNII och de har de gjort bra över tid, under recessionen delade man ut mer än som fanns men det gick ju bra ändå.

Hittils har MAIN delat ut en extraslant kring jul för att komma upp i 90%, men de ska tydligen sluta med det och baka in den delen i ordinarie utdelningen.

Utdelningstillväxten har varit 5% över en femårsperiod och har en nettoskuld på 0,65 i förhållande till tillgångarna.

Här finns mer att läsa om portföljbolagen. Har hört att MAIN kan jämföras med ett amerikanskt Ratos men det vill jag inte hålla med om.

Den som vill läsa mer så finns en artikel här på seekingalpha skriven av en kille som har stenkoll, han rekar sälj, just pga värderingen.

Värderingen är skyhög och bolaget handlas till en premie om 75%. Det bekymrar inte mig faktiskt. Häromdagen ökade jag min position här. Orsaken är stabila månadsutdelningar och en DA på 5,82%.

Just som jag skriver detta kom utdelningspengarna från bland annat MAIN in på Nordea-kontot. Bolaget delar ut den 15:e varje månad och de kommer samma dag om du har Nordea, några dagar senare om du har dem genom avanza.

4 kommentarer:

  1. Intressant! Jag har dålig koll på bolaget men månadsutdelare med fin DA lockar :) Wow, imponerande lång tid som ledningen har jobbat tillsammans!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag tror det är en framgångsfaktor. De är ett sammansvetsat gäng.

      mvh

      Radera
  2. Hej!
    Välskriven och intressant har du tittat något på ARCC?
    Det jag kom fram till är att den är jämförbar med MAIN men har en betydligt billigare värdering (premie ca 7,6%)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar Stefan. Har bara som snabbast kikat på ARCC, det är nog ett bättre köp än MAIN just nu. Det jag inte gillar med ARCC är deras platta utdelningshistorik. Men de har ju sina additional dividends som täcker upp den ordinarie. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig plocka in ARCC också.

      mvh

      Radera