De fyra största verksamhetsområdena är:
- Containers
- Intermodal
- Fastigheter
- Logistik
Likt branschkollegan Brookfield Infrastructure Partners verkar de i en hyfsat konjukturstabil verksamhet. Då BIP är en kompott av olika infrastrukturbolag är HHFA mer nischad mot just hamnen.
Siffror:
EPS växer stabilt förutom 2012 då de hade ett dåligt år. Utdelningen har vuxit men tappade lite fart där 2014. Utdelningsandelen är stabil runt 50% och trenden är sjunkande.
Skuldsättningen är 2.4x EBITDA. Till skillnad från sektorkollegan BIP är det bra då den ligger på 7.7x EBITDA.
DA är på 3,58% och utdelningen betalas ut i den annars rätt torrlagda Juli månad.
Utdelningstillväxten har legat på 12% på en femårssnitt men 19% senaste året. Det är bra fart på lastkajen. Man jobbar kontinuerligt på att optimera logistiken. HHFA är den största aktören i Hamburgs hamn och har du köpt något kinaplasticfantastic är sannolikheten stor att det är just HHFA som lastat den i någon container.
Ägarbilden är stark. Free and Hansaetic City of Hamburg,dvs Hamburg stad, äger 68% av aktierna. Resten skvalpar på börsen.
Rörelsemarginalen är på 15% och trenden är stigande på en femårsperiod, neutral på en 10-års.
Hur fick jag upp ögonen för den här steken?
Avanza brukar skriva hyllningsartiklar om fonden UB Infra A. Fondens största innehav är just HHFA. Så var det.
Just hos Avanza är det blott 26 ägare så jag gissar att den inte är så populär. Själv äger jag den hos Nordea.
Tyskland som investeringsland är lite sisådär. Merkel har ju förstört landet så Tyskland inte är Tyskland längre. Går tyvärr samma öde till mötes som Svedala. Hursomhelst måste varor fraktas till kontinenten oavsett om det är Muhammed eller Fritz som lastar av till ljudet av böneutrop på arabiska från staden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar