onsdag 31 juli 2019

Hur många utdelningsaristokrater har du?

När det stormar på världsmarknaden finns det vissa bolag som klarar att behålla intjäningen på hyggliga nivåer och att i slutändan öka utdelningen, helt frikopplat från kriser. Klarade ett bolag att höja utdelningen över finanskrisen 2008 tycker jag det osar kvalitet.

En utdelningsaristokrat är ett bolag som höjt utdelningen varje år i 25 år eller mer.

Mina är:

  • Realty Income Corp. 25 år
  • Illinois Tool Works. 43 år
  • Johnson&Johnson. 56 år
  • Unilever. 25 år
  • General Dynamics. 25 år

De bolagen kommer sannolikt att klara nästa storm också. Är man ekonomiskt beroende av utdelningar är det av vikt att bolagen du investerat i inte är skit.

Bolagens branscher är helt olika. Trots att verkstad är konjunkturkänsligt, har ITW klarat många kriser.

Kom ihåg att historisk prestation inte garanterar framtida avkastning.

4 kommentarer:

  1. Fina innehav! Jag äger följande:
    3M
    AbbVie
    AT&T
    Cardinal Health
    Johnson & Johnson
    PepsiCo
    Realty Income

    SvaraRadera
  2. tjena Max

    stabila pjäser!
    MMM, PEP och CAH är på min önskelista

    mvh

    SvaraRadera
  3. Lurigt att hitta en "korrekt" lista. Tror jag har runt 11 st.

    SvaraRadera
  4. tjenare Krösus Sork. För de amerikanska är det lite lättare. https://www.suredividend.com/dividend-aristocrats-list/. De övriga är lurigare som du säger.

    mvh

    SvaraRadera