måndag 24 juni 2019

Ut Kinnevik, in XACT Högutdelande

Kollar på mina nätmäklares transaktionslogg för att få en överblick över vad som hänt.

I barnens portföljer har jag avyttrat Kinnevik och köpt XACT Högutdelande för motsvarande belopp. Skickade mina egna Kinnevik för någon månad sen. Efter att ha betraktat cirkus Kinnevik senaste veckorna kan jag inte direkt säga att jag ångrar mig





XACT är som ni vet en börshandlad fond (ETF). Fondens innehav är ett stort gäng högutdelande bolag listade på nordiska börser. Det fonden tar in i utdelningar, går ut till fondägarna i juni månad

Har även flyttat pengar från ett nollräntekonto till företagsobligationer (Spiltan Högräntefond) och lite krydda som Core Ny Teknik. CNT är dyr som attan, 1,56% i avgift. Den har dock en kort men trevlig historik där den växer rätt fint.

CDT skapades av avhoppare från Swedbank Roburs Ny Teknik. En kritikerrosad fond. Får helt enkelt hoppas på en trevlig fortsatt resa framöver också.

Fonderna ska finansiera ett fritidshusköp när rätt läge infinner sig. Det är därför jag är rätt defensiv med obligationer.

Har även börjat ta en position i Boliden. Ska fylla på där allt eftersom. Upp till 2% av portföljvärdet är målet.

I dagarna smäller det till på lönekontot, få se om man ska göra en klassiker och damma till på ett knippe aktier, för ovanlighetens skull :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar