måndag 10 juni 2019

Sålde microsoft

Sålde av de resterande Microsoft-aktierna jag hade. Passar samtidigt på att tacka bolaget för en lukrativ resa. +35% för att vara exakt. Så en avyttring var lämpligt.

Inget tvivel om att Microsoft är ett av de bättre bolagen man kan investera i. Företaget ligger i framkant inom molntjänster och verkar göra det mesta rätt vad gäller förvärv.



Orsaken är strikt ekonomisk: Msft har en DA 1,4%, YoC 1,7% för min del. Utdelningen förväntas växa 8-12% årligen.

Antaget 10.000 kr placerade tar det 10 år innan värdet är uppe i 13061 kr med återinvesterade utdelningar. Det tar alldeles för lång tid!.

Jag ökade i det amerikanska industriföretaget Illinois tool works istället. ITW har en DA om 2,65%, min YoC är 3,03%. ITWs utdelningstillväxt kan inte orimligt antas ligga mellan 15% till 30% årligen. Räknar man på 10.000 kr investerade med 22% utdelningstillväxt ger det 22775 kr med återinvesterade utdelningar.

Där har du förklaringen till varför jag bytte. Det skulle ta för lång tid innan snöbollen börjar rulla.

Det är lite missvisande att betrakta msft som en utdelningsaktie då det är tillväxten man kanske primärt vill åt, den måste realiseras genom försäljning, tyvärr.

Kan tänka mig att plocka in en IT-teknikfond, för att samla in alla stora teknikjättar.

Börjar jag med fonder bör en strategi formuleras när dessa ska säljas. Är inte riktigt bekväm med det tankesättet då jag tänker "köp-och-behåll"

8 kommentarer:

  1. Ja, det kan bli ett dilemma för oss utdelningsinvesterare när en aktie i portföljen har gått lite för bra och DA:t så småningom hamnar alldeles för lågt. Vete sjutton vad jag ska göra med Latour t ex... McDonalds bytte jag nyligen ut mot
    det kanadensiska energibolaget Capital Power och knappt 6% DA. Har i dag även inhandlat en liten slatt WestRock Company. Svårt att välja bland alla trevliga bolag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är i samma tankegångar. Det viktiga är nog inte stegringen i värde som skjutit ner DA, utan YOC, alltså kostnaden man gav vid inköpstillfället. Latour och Svolder ska jag inte sälja trots DA som är lägre än 2%. Inte heller en ökning i större omfattning...

      mvh

      Radera
  2. Helt rätt tänkt. Vad gäller McDonalds så hade jag precis börjat bygga upp en position men hann inte köpa det antal som jag hade tänkt mig innan DA:t föll. Kände att pengarna kunde jobba på bättre i något annat innehav med bättre DA och vettig utdelningstillväxt. McDonalds får ligga och skräpa i min bevakningslista så länge...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir en startposition i McD. Då har du span på den när/om kursen faller till attraktiva nivåer igen. har du något annat på span?



      Radera
  3. Införskaffade nyligen Dominion Energy och håller lite span på Clorox som höjt utdelningen 41 år i följd. Städprodukter är lite lagom gråtråkigt och borde passa bra i min portfölj :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra inköp tror jag. Har själv spanat på D, gillar dess förutsägbarhet samt helt opåverkade av utrikespolitik. Man kan nästan räkna intjäningen linjärt. Clorox tänker jag på kattsand, blekningsmedel. En ganska snäv men lönsam konsumentjätte som jag spanat på tidigare men har haft för låg DA. Värt ett återbesök kanske.

      Radera
  4. Ett dilemma som jag tror alla vi utdelningsinvesterare brottas med. Finns det andra alternativ som låter snöbollen växa snabbare hade jag nog också gjort som du. Själv har jag valt att ha bolag som Microsoft där man vill åt tillväxten, ha dessa bolag mer separat för att slippa dessa dilemman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog smart att dela upp dem. Ska jag satsa på tillväxtaktier och realisera en kursökning måste en sådan strategi tas fram. Ska jag sälja vid +50%. Ska jag ha stop loss t.ex. Det blir genast mer komplicerat. Har du något strategi för tillväxtaktier?

      Radera