söndag 9 juni 2019

Nyckeltal för portföljen

Har låtit mitt fina google spreadsheetsark låtit räkna ut lite intressanta nyckeltal på min aktieportfölj





De färglagda cellerna är villkorberoende formatering. Har satt upp regler som säger att grönt är godkänt, gult är medelbra och rött är dåligt.

Utv% är hur aktiernas inköpsvärde avviker mot aktuell kurs.

DA = Aktuell direktavkastning

YOC = Utdelning i förhållande till inköpskostnaden. (Stämmer inte för min portfölj då jag ej uppdaterar den)

UtvTx1 = Utdelningstillväxt ett år

UtvTx5 = Genomsnittlig utdelningstillväxt senaste 5 åren

UA = Utdelningsandel

Skuld = Nettoskuldens storlek av EBITDA


Har du dött av tristess?

Portföljens genomsnittliga utdelningsandel är 72%. Det tycker jag ändå är OK.

Genomsnittsskulden är 2,35 och den är lite för hög. Det är fastighetsbolagen som drar upp skuldfaktorn. Hemfosa och Castellum är extremt högt belånade. Man kan säga att de verkligen har dopat sin tillväxt. När man ser utdelningstillväxten för Castellum förstår man att den är dopad av hög skuldsättning, man förstår samtidigt att det inte kommer att vara för evigt, med tvåsiffrig tillväxt.

En dag kommer de att få betala tillbaka och under den tiden kan jag tänka mig mycket lägre tempo på utdelningstillväxten.

2 kommentarer:

  1. Snyggt! Tycker alltid det är intressant att gräva fram massa data i olika former och presentera på det sättet som du gör. Har du tagit in Boliden till portföljen?

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är på väg in. Egentligen är jag emot cykliskt och gruv, men den är värd en procent i poryföljen. Diversifiering typ
      mvh

      Radera