fredag 24 maj 2019

Temainvestering: Olja

Den 24:e small det till på det klassiska lönekontot och följdes upp av en liten eftersmäll på utdelningskontot. Royal Bank of Canada sprayade ut lite bankpengar på mig. Det hela ledde till dagens temainvestering som gick i oljesvängen.



Köpte en helt ny position i kanadensiska Enbridge. De har olje och natugaspipelines över stora delar av Nordamerika. Enbridge estimerar sin CAGR på 10% per år. De har även en lite förnyelsebar del och en del värmeverk.

Fyllde även på i det finländska Neste. De satsar lite hårdare på förnyelsebar energi och är största producenten av biodiesel. Men de har inte helt övergett den klassiska oljan.

Att olja är på väg ut i närtid är mer en utopi än en realitet. Årtionden framöver kommer behovet av klassisk härlig fossil olja att behövas. I takt med att oljan fasas ut kommer energijättarna att ställa om sin produktion mot andra energikällor så det behöver inte betyda att oljebolagen är rökta som en långsiktig investering.

Min tredje investering blev i Realty Income. Fyllde på där så jag fick ett jämnt antal aktier på depån. Vet att den allmänna uppfattningen är att Realty är "dyr" nu, och visst, det svider att snitta upp sig.

Jag ser prissättningen lite annorlunda i en stabil utdelningsaktie som Realty, vilket ledde till köpet.

Realtys utdelning i förhållande till pris är nu 3,83%. Den väntas stiga med knappt 4% per år. Det är min värdering. Bolag som är så stabila som Realty kan man förvänta sig en utdelningshöjning nästan synkat med atomuret i Storbritannien.

Det slog mig just att inga svenska bolag inköptes denna runda.

2 kommentarer:

  1. Fina bolag. Har själv Fortum, Brookfield Renewable partners och Royal Shell Dutch när det gäller energibolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Stojko

      Fortum är jag sugen på, men vill se lite tillväxt innan. Shell har jag inte kollat upp. Tack för inspirationen där

      mvh

      Radera