söndag 5 maj 2019

Hög direktavkastning och utdelningstillväxt

Försöker hitta en komfortabel balans mellan hög direktavkastning (DA) och utdelningstillväxt (UDTX). Brukar resonera som så att ju yngre du är, desto högre tillväxt bör du satsa på. Att helt utelämna de med hög DA kan vara dumt ur ett långsiktigt perspektiv.

Man kan kategorisera en aktie på tre olika sätt:
  1. Tillväxt - Ingen utdelning, t.ex Amazon eller google.
  2. Utdelningstillväxt - Bolaget befinner sig fortfarande i tillväxtfasen, men har börjat dela ut en del av vinsten. Vanligt är en utdelningsandel (UA) om 50%
  3. Högutdelare. Även lite skämtsamt kallad hundar. Likt en hund kan de vara din bästa vän och komplettera tillväxtarna väldigt bra.




Grafen ovan visar detta. Förutsatt 6% UDTX på portfölj 1 och 0% på 2:an ser man att det kan dröja 15-20 år innan 1:an är kapp. På de 15-20 åren har det hunnit håva in massor med pengar från 2:an.

Hur stor andel högutdelare har jag, jo 25% om jag definierar högutdelare som >5% DA. Med tanke på att jag är 40+ så kan det alltså dröja till den statliga pensionsåldern innan de är ikapp hundarna. Tror därför att jag ska öka högutdelarna till 33% av totalen. Svårigheten där är att hitta bolag som inte är på väg utför eller blir värdefällor.

Därför har jag på sista tid ökat rätt friskt i Nobina. Bussfirman är något av ett unikum med 6% DA och 10% UDTX. Dock är de högt skuldsatta. 

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Ursäkta mig men bara för att berätta att vi är ett samhälle på platsen och vi erbjuder pengar lån till alla seriösa och ärliga människor att expandera sin verksamhet eller göra ett köp. Räntan är 3% per år.
    För mer information, kontakta oss via e-post eller whatsapp.

    E-post: simondurochefort@gmail.com
    Whatsapp: +33756949346

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ursäkta mig men bara för att berätta att vi är ett samhälle på platsen och vi erbjuder pengar lån till alla seriösa och ärliga människor att expandera sin verksamhet eller göra ett köp. Räntan är 3% per år.
    För mer information, kontakta oss via e-post eller whatsapp.

    E-post: simondurochefort@gmail.com
    Whatsapp: +33756949346

    SvaraRadera