måndag 29 april 2019

Halverade MSFT, köpte in Neste

Sålde av hälften av mina Microsoft och köpte in raffinaderiföretaget Neste istället.





Orsakerna är följande:

  • Microsoft beräknas ha en utdelningstillväxt (UTX) på 10% kommande år, det är bra. Nestes UTX beräknas ligga på 30-50%. Det är bättre
  • Microsofts direktavkastning (DA) är på 1,42%. Nestes på 2,53%. Det är bättre
  • Båda bolagen går en ljus framtid till mötes och gynnas av starka megatrender. Därför behåller jag MSFT, men orkar inte vänta 10 år tills jag får 3% i DA. Med bytet får jag dubblerad DA på 3 år, förutsatt att allt går enligt plan.   
  • Har gått +30% på MSFT sen köpestillfället. Beslutet att halvera blev extra lätt då

Neste delar ut halvårsvis och den som missade aprils utdelning kan se fram emot en slant i oktober.

4 kommentarer:

  1. Snyggt Myntaren. Har du haft Neste tidigare?

    Jag ska med ta en kik på dom!

    Mvh Dennis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, har aldrig haft Neste. Fick upp ögonen för dem när jag lyssnade på EFN börslunch.

      mvh

      Radera
  2. Hej!
    Ursäkta mig men bara för att berätta att vi är ett samhälle på platsen och vi erbjuder pengar lån till alla seriösa och ärliga människor att expandera sin verksamhet eller göra ett köp. Räntan är 3% per år.
    För mer information, kontakta oss via e-post eller whatsapp.

    E-post: simondurochefort@gmail.com
    Whatsapp: +33756949346

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Ursäkta mig men bara för att berätta att vi är ett samhälle på platsen och vi erbjuder pengar lån till alla seriösa och ärliga människor att expandera sin verksamhet eller göra ett köp. Räntan är 3% per år.
    För mer information, kontakta oss via e-post eller whatsapp.

    E-post: simondurochefort@gmail.com
    Whatsapp: +33756949346

    SvaraRadera