torsdag 14 februari 2019

Latour levererar som vanligt

Idag lämnade Latour sin bokslutskommuniké och summerar 2018 på nästintill klassiskt Latour-manér.




Totalavkastningen uppgick till 13,7% över året, snittavkastningen per år sedan 1985 är 23%.

Utdelningen föreslås höjas med 11%. Schack matt.

Hos industriföretagen ökar orderingången och nettoomsättningen kraftigt. Rörelsemarginalen är ett av de viktigaste att kolla på i ett bolag. De ska vara ökande och över 10%, för industrirörelsen är det 12,7%.

Substansvärdet ligger på 100 kr per aktie, aktuell kurs är 118 kr. Latour handlas till en kraftig premie. jag avråder köp på dessa nivåer. Själv börjar jag fylla på när kursen närmar sig 100.

Min rekommendation är BEHÅLL och KÖP vid lägre kurs.

4 kommentarer:

  1. Grymt fin rapport. En av mina kronjuveler i aktieportföljen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förståeligt Stojko. Vilket pris tycker du latour är köpvärd?

      mvh

      Radera
  2. Fin aktie, en av mina absoluta favoriter, men ja det är väldigt dyrt i dagsläget och det är synd. Hoppas på en rekyl som det var i början av förra året.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, men frågan är om den är värd en premie, och i så fall vilken. Väntar man på att handla till substansvärde kanske man aldrig får fylla på.

      Äger du latour?

      mvh

      Radera