onsdag 23 januari 2019

Drömhönan Castellum serievärper guldägg

För 21:a året i rad fick jag ett kvitto på att Castellum har en välförtjänt plats i min portfölj i form av en rekordhöjd utdelning. 15% är få som förväntar och lika få som kan infria.



Det som är ännu viktigare är att förvaltningsresultatet steg med 17%. Så klart är det rena julafton för oss aktieägare med en sådan utdelning. Är glad över att Castellum är mitt tredje största bolag med 6% av portföljvärdet. Både VD Henrik Saxborn och jag är väl medvetna om att det här är ett rekordår och man kan inte förvänta sig detta framöver.

Ett sant nöje att knacka in nya utdelningen i excelarket och se stapeln växa.

Gillar att ledningen är försiktig och lätt konservativ. Man minskar belåningsgraden från 47% till 45%.

Utdelningsandelen ligger på beundransvärda och hållbara 56%. Över en tioårsperiod ligger UA mellan 50% och 57%. Stabilt som ett Schweiziskt uhrwerk.

Intressant är också att aktiens direktavkastning har sjunkit från 5-6% till 3-4% över en tioårsperiod. Det är en kvalitetsstämpel från aktieägarna.

Imorgon kommer Investors årsrapport. Investor brukar höja utdelningen med en krona per år. Ärligt talat skulle jag nog bli rätt besviken om den bara höjs till 13 kr från 12 kr. Det skulle vara runt 8%:ig höjning.

Vi är slutet av en stark konjunkturcykel och de underliggande bolagen har gått bra så jag hoppas de drämmer till på 13,50 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar