lördag 29 december 2018

Utdelning från systrarna Brookfield

Brukar inte ofta logga in på mitt Nordea-konto där jag har mina utländska aktieinnehav men nu hände det. Eftersom jag oftast är fullinvesterad och inte ligger med pengar skvalpande på kontot blev jag aningen paff när jag såg saldot.



Brookfield Renewable och Infrastructure hade redan blitzbombat mitt konto. Så nu står jag inför det delikata problemet att återinvestera dem.

Det var länge sedan jag ökade i Renewable t.ex men även Sampo lockar med sin förrädiskt höga DA likt Näckens fiolspel i en bäck.

Hög DA är ekvivalent med varningsklockor. Det gäller att ha koll på vad man investerar i och får vara beredd på en sänkning om DA är över 7%. Det är dock inte alltid helt sant, t.ex AT&T har just nu en DA på 7,17% och de höjde häromveckan sin utdelning.

På onsdag den 2:a januari öppnar börserna igen. Har gott om tid på mig att fundera vad som är mest köpvärt för stunden. Tar gärna emot förslag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar