lördag 6 oktober 2018

Arbetslinjen - für alle?

Nedan kan beskådas hur pass många dagar mina utdelningar täcker mina totala utgifter. Med totala utgifter räknas förutom fasta saker såsom bostad, även dyra hobbies, bil, terrängfordon, semesterresor och sommarstuga. Det är ingen minimalistisk kalkyl





Som det är nu täcker mina utdelningar 13 dagar om året i frihet. Eftersom 40% ska återinvesteras, blir det i realiteten 8 dagar jag kan plocka ut.

Planen är att jobba sju år till innan jag ska börja ta ut utdelningar från myntverket. Planen är då att kunna vara ledig en dag i veckan. Om 15 år kan jag helt sluta jobba. Det får jag se då det närmar sig, men blotta tanken att det är möjligt är ytterst angenäm.

Nu har ju pensionsåldern höjts till 70 år. Finns det någon som är helt arbetsför vid den åldern? Kanske en klick, men flertalet börjar ju bli lite sega i kroppen och minnet sviker. Man kommer med rullatorn till jobbet och minns inte vad man jobbade med dagen innan.

Får gå nybörjarkurser fler gånger per år. Nej det funkar ju inte så klart. Det är inget trevlig situation våra "folkvalda" satt oss i.

I Sverige är det arbeitslinjen som gäller, arbeta arbeta, jobba jobba. Inga avvikelser från det inte.

De flesta partier är ganska överens om att alla ska arbeta, att som vanlig tjänsteman våga ta ett steg ut från ledet och bli en friseglare? Vad skulle sossän och socialförsäkringsministern(numera avsatt) Annika Strandhäll tycka om det?


Stirrig?


Pensionsspara kan vara kul också. Man får följa bolagen man tror på. Staplarna växer och man ser målet där långt borta. Sätter pengarna i stabila utdelningsbolag som har en ljus framtid. Min sparkvot är relativt aggressiv, runt 50-60%, men det är bara i början det behövs. Ju längre tiden går, desto mer likt ett självspelande piano blir det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar