söndag 19 augusti 2018

Snabba pengar eller säkra pengar


Det är mycket lockande att satsa på REIT:ar och andra bolag med hög DA som bara maler ner pengar varje månad rakt ner i depån. Det är snabba pengar. Men inte alltid så säkra, särskilt inte om DA är över 5-6%. 

Har ett sådant bolag, Boston Pizza med en skräckinjagande DA på 7,5%. I den kursen är en utdelningssänkning inprisad. 

Min strategi betonar vikten av utdelningstillväxt. För Boston Pizza är den nog ytterst medioker. Det är snabba pengar helt enkelt. Man belönas då det klirrar till i mobilen och ser ett fint belopp som delats ut. Tyvärr är det kortsiktigt.

När jag köpt ett sådant bolag har jag frångått strategin om utdelningstillväxt. Tänker inte sälja Boston Pizza, utan jag är nöjd med köpet ändå.

Tanken är att nästa bolag får ha lite mer tillväxtkaraktäristiska inslag för att jämna ut avsteget. 


Därför lyfter jag nog sannolikt in Apple. Starkt varumärke och snabb tillväxt, med DA på 1,34%. Apple för nog anses vara motsatsen till Boston Pizza. Enda likheten är att produktnamnen går att äta. 


Det andra blir nog att lyfta in bjässen Brookfield Infrastructure Partners. Jag gillar Brookfield-företagen. Efter att ha gjort en analys av BIP känns avståndet till köp-knappen inte långt bort. BIP är en trygg och säker tillväxtaktie trots sin storlek.

De här bolagen har inte så lång historik av utdelningshöjningar, vi pratar 5 och 8 år. Detta motiveras av att jag tror på de här bolagens tillväxt på lång sikt är bättre än många dividend kings.



Investmentbolaget Kinnevik med sin DA på 2,93% kvalar in denna köprundas tillväxtfokus. Här pratar vi en massa fräsiga IT-företag som kanske blommar ut som nästa Spotify eller Apple?. Det är värt att ta en position i detta.


4 kommentarer:

  1. Är en svår balans men det finns en del bolag som man kan få både bra utdelningstillväxt och DA på. Förhoppningsvis får vi en korrektion framöver, har inte varit med i aktiesvängen så länge men har hört att för några år sedan snittade majoriteten av investmentbolagen på 3-5% i utdelning, även Latour och Industrivärden.

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Vi får hoppas på en sådan korrektion igen. Att handla till DA 1-2% kräver tålamod och god utdelningstillväxt. Sant att det finns bådadera. Latour med 5% DA vore rena drömmen

    Tack för kommentar

    SvaraRadera
  3. Det är svårt det här! Förutom utdelningstillväxt och hög direktavkastning vill vi ju ha hög värdetillväxt på aktien också.

    Krösus sork skrev bra om det: http://krosussork.blogspot.com/2018/08/salt-av-lite-high-yield.html

    Då blir det ännu svårare att välja rätt bolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då vet jag inte om jag ska läsa sorkens inlägg ;-) Det är nog svårt som det är.. Tack för kommentar

      Radera