tisdag 14 augusti 2018

Dagens inköp

Idag köptes Castellum, Axfood, Hemfosa, Telia och Latour. Fick loss en bunt stålar som jag kunde flytta över till aktier.  Ville öka lite i de svenska innehaven.



Har som strategi att de utländska innehaven ska utgöra 60-75% av totala portföljen. Har börjar fundera på om det är läge att omvärdera det.

Nackdelar vid utländska köp är att jag för betala valutaväxlingsavgift på 0,25% vid varje köp/försäljning och utdelning samt att jag får vänta 2 år på källskattsretur. 

Orsaken till att jag inte vill ha så mycket svenska bolag är att jag är skeptisk till AB Sverige med tanke på hur vanskött landet är och jag tror att det förr eller senare drabbar företagen och investeringar i allmänhet.

Ska jag satsa på 50/50 svenska/utländska, någon idé?

3 kommentarer:

  1. 60-75 är nog en bra nivå på det hela. Jag är inne på samma spår som du!

    Gällande utländska innehav, hade jag gärna sett möjlighet till att hålla olika valutor på KF. Jag skrev ett inlägg om det i början på min blogg tidigare i år.

    Stadiga och fina inköp av dig förresten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra det hade varit att hålla olika valutor som du skriver. Kanske ska fråga nätmäklarna om möjligheten?

      Radera
  2. Tack för uppmuntrande orden om inköpen. Nu utgör de utländska innehaven 65%. Det är nog en bra nivå att ligga på. Den svenska kronan är ju ingen världsvaluta direkt. Ingen säker hamn för investeringar

    SvaraRadera