lördag 28 juli 2018

Exponering mot Asien

Kollade på min portfölj och samtliga aktieslag är i Västvärlden. Västvärlden är en stagnerad förvaltningsekonomi. Tillväxten sker i Asien och kanske Afrika.

Asien utgör halva världsekonomin men 0% av min portfölj. Visst gynnas vissa bolag av export till Kina/Asien men det är en indirekt exponering. Dessutom, 4 av de 5 snabbast växande länderna i världen finns i Asien.



Känns lite grann som att man missar tåget. Så vad kan man göra.

Fonder är tråkigt, riktigt tråkigt. Känns sossigt, men som ett billigt sätt att få tillträde till Asien är det ett alternativ.

Swedbank Robur Access Asien är ett alternativ som dök upp när jag filtrerade Asienfonder hos Avanza, sorterade på förvaltningsavgift. Fonden tar 0,2%/år i avgift. Ett helt OK pris för att få tillgång till Asien. Observera att Japan inte ingår i fonden. För min del gör det inget då Japan är mer ett Västland med stagnerad ekonomi än en tillväxtmaskin likt Vietnam.

Aktier är kul, sexigt och spännande. Tyvärr är åtkomsten mot Asiens aktiemarknad begränsad. Aktörer som Avanza har valt att integrera sin handel mot Västvärlden men man kan alltid ringa in en telefonorder mot en marknad, courtaget blir väl 500-1000 kr. Lite för dyrt om man bara hade tänkt köpa för 10000.

Min bloggranne Stefan Thelenius a.k.a z2036 listar en rad aktier som genom ADR(aktien är primärlistad någon annanstans) ger möjlighet att äga en del intressanta Asiatiska bolag. Handlar man på USA-börsen ger det då ett minimicourtage på $1, istället för $100(telefonorder).

Det lutar åt att jag köper fonder till att börja med. Då är frågan om jag ska köpa dem i vanligt depåkonto eller en KF. En fond behöver man ju inte fylla i en K4 i och med att det fylls i automatiskt i slutskattsedeln. Nackdelen är att om fonden går upp 200% blir det på 10.000 investerade 200.000 i slutvärde ca 57.000 i skatt. Fördelen är att du inte betalar skatt förrän du realiserar en vinst, vid försäljning. Så har fonden gått ner i 10 år så slipper du betala schablonskatt varje år. På tidigt 90-tal köpte jag en Japanfond hos Robur och den gick ner 5 år på raken så inget är omöjligt

 I en KF betalar du i dagsläget 1,49% årligen på totala värdet. Räknar man på att fonden ägs i 20 år  och ett medianvärde på 100.000 så ger det ca 30.000 i skattekostnad.

 Så en KF är bästa ekonomiska alternativet förutsatt att fonden ökar i värde över tid, annars är en vanlig depå mer tryggt. Själv kan jag känna en prestationspress ifall jag ser en fond förlora i värde i en KF, då avgiften dras trots att värdet minskar.

Har ni någon idé eller exponering mot Asien?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar