fredag 20 juli 2018

Utdelningsfrekvens och grafer

Ett sekundärt mål jag har är att utdelningarna ska strömma in jämnt över kalenderåret. Nedan presenteras de utdelningar jag har över året. Ju högre stapel, desto högre utdelning. Beloppen har suddats ut.






Det är lätt att göra grafer i google sheets när man staplat upp utdelningarna och summerat dem.

Självklart är bolaget viktigare än utdelningstillfället. Däremot är det bättre för investerarens ränta-på-ränta-effekt om ett företag delar ut ofta.

5 kommentarer:

  1. Jag har gjort samma graf och tabell! du har ganska bra spridning redan nu. Har du som mål att få jämnt över alla månader?

    Det är svårt för mig då mitt fokus är investmentbolag, mina sämsta månader delar ut 0,44 av årets utdelningar per månad. 85% av mina utdelningar kommer under utdelningssäongen. Men det kommer bli bättre när jag investerar mer utomlands, och fler investmentbolag delar upp sina utdelningar likt Investor.

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Visst är dom överblickbara? har inte som mål att få exakt jämnt över året, de svenska är ju än så länge rätt intriktade på våren. Vill gärna ha utdelningar varje månad men man får räkna med månader med mer ellermindre klirr i kassan

    SvaraRadera
  3. Som du skriver är bolaget viktigare än utdelningsmånad.

    Jag har så Sverigetung portfölj att det är omöjligt med jämn fördelning och har gett upp det där.

    I stället kommer jag att konsumera utdelningarna med ett års fördröjning, dvs fondera t ex hela utdelningen för år 2024 till konsumtion i år 2025.

    Detta ger även större möjlighet att parera eventuella utdelningssänkningar (eller höjningar!). Det är dock inte gratis och kostar mig ett års senare pension!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket klokt Smålänningen. Då har du trygghet med åtminstone ett års framförhållning. Sätter du dem i en lågräntefond eller liknande?

      Radera
    2. Har inte kommit så långt i funderingarna, men det kan t o m bli ett sparkonto med ränta.

      Radera